023 73 70 170 info@kaderbreed.nl

Artikelen

Artikelen

Meest recente artikelen

Betere ICT? Je Finance Manager is de sleutel!

Betere ICT? Je Finance Manager is de sleutel!

Elke MKB’er of organisatie heeft er een, iemand die over de portemonnee gaat binnen het bedrijf. De Finance Manager heeft een belangrijke rol binnen de organisatie, hij of zij is namelijk verantwoordelijk voor het varen van de juiste koers. Moeten...

Extern ICT advies: wat zijn de voordelen?

Extern ICT advies: wat zijn de voordelen?

Het inwinnen van ICT-advies is niet altijd een makkelijke keuze. Toch heeft het vele voordelen die je uiteindelijk zelfs geld op kunnen leveren. Dit artikel geeft je de voordelen van het extern ICT-advies voor jouw organisatie.

De waan van de dag: hoe krijg je die weg?

De waan van de dag: hoe krijg je die weg?

Ze heeft altijd voor iedereen tijd. En als je haar er maar vaak genoeg aan herinnert, dan komt die offerte, die begroting, dat antwoord op die mail of dat belletje om bij te praten heus wel. Zeker als het voldoende prioriteit heeft. Maar ergens...

Waarom we graag klagen over ICT

Waarom we graag klagen over ICT

ICT problemen komen steeds vaker voor, er zijn tegenwoordig nog maar weinig meetings waar we met papier onder onze arm de vergaderzaal in stappen. Alles is digitaal, en daarom is de ICT-afdeling geen onbelangrijk onderdeel meer van de bedrijfsvoering. Het vormt tegenwoordig het kloppend hart van het bedrijf. Zonder een goede ICT-afdeling is de kans groot dat je bedrijf al vrij snel stil komt te liggen.

De voordelen van releasematig werken

De voordelen van releasematig werken

Ken je dat? Dat het opleveren van een nieuwe versie van een softwareapplicatie of systeem een hele bevalling kan zijn? Er moet gepland worden, zaken afgestemd en ingepland worden. En dat in een druk schema met andere prioriteiten. En dan blijkt dat...

De 7 voordelen van standaard aanvragen

De 7 voordelen van standaard aanvragen

Om een of andere reden had het klantcontactcentrum bedacht dat alle medewerkers elke 6 maanden vervangen moesten worden door frisse geesten. Vraag me niet waarom, maar voor de ICT-afdeling was het een gegeven. En een medewerker van het...

Slechte systemen & waarom het nooit aan het systeem ligt

Slechte systemen & waarom het nooit aan het systeem ligt

Het is me nu al twee keer overkomen. Ben je in gesprek met een organisatie die een serieus probleem heeft met hun ICT-ondersteuning. Help je ze het probleem concreet te maken, het op de agenda te zetten, etc. Besluiten ze het systeem hele systeem...

ICT als steentje in je schoen

ICT als steentje in je schoen

Ik wist al een tijdje dat haar organisatie met een probleem zat dat ik mogelijk kon oplossen. Ze had wel vaker geklaagd en ik had wel vaker aangeboden om te helpen. Maar iedere keer was er wel iets belangrijkers wat speelde binnen de organisatie en...

ICT projecten, zo krijg je ze in control

ICT projecten, zo krijg je ze in control

ICT-projecten staan erom bekend dat ze altijd uitlopen. Het is nooit op tijd klaar en plannen is blijkbaar lastig. Toch geloof ik dat ICT-projecten – en ICT-taken met een langere doorlooptijd – veel beter planbaar zijn dan in veel gevallen gedacht wordt.

Hoe je een succesvolle herstelprocedure voor ICT-systemen opzet

Hoe je een succesvolle herstelprocedure voor ICT-systemen opzet

Het opzetten van een goede herstelprocedure hoeft niet ingewikkeld te zijn. Vaak weten de mensen die in het proces zitten prima wat er allemaal moet gebeuren. Je moet alleen de tijd vrijmaken om die acties allemaal uit te voeren en de hele procedure op een veilig moment te testen. Dan pas ben je verzekerd van een goede herstelprocedure.

Afleiding. Zo komen ICT’ers wél aan hun echte werk toe

Afleiding. Zo komen ICT’ers wél aan hun echte werk toe

Afleiding. Iedereen heeft er last van. Kan je even dit, kan je even dat? En vervolgens keer je terug naar je werkzaamheden en vraag je je af: waar was ik ook al weer mee bezig? Bij ICT’ers is het een van de belangrijkste oorzaken waarom meldingen te laat opgelost worden en planningen uitlopen. Daarom beschrijf ik in dit artikel hoe je dat probleem oplost.

ICT en professioneel gedrag, zo coach je ICT’ers

ICT en professioneel gedrag, zo coach je ICT’ers

ICT’ers. Vaak wordt ervan gezegd dat ze niet kunnen communiceren. In mijn ervaring zijn ICT’ers wel degelijk in staat om te communiceren. Hoog tijd om concreet te maken wat nu werkelijk het probleem is en wat er precies niet goed gaat. Spoiler: dan hebben we het over de interactie met andere afdelingen. Vaak wordt dit probleem aangeduid met “professioneel gedrag”.

Hoe je lang openstaande meldingen aanpakt

Hoe je lang openstaande meldingen aanpakt

Lang openstaande meldingen. Het is het probleem van vrijwel elke IT-afdeling. Meldingen die 2, 3 maanden openstaan zijn geen uitzondering. En dat terwijl het probleem van lang openstaande meldingen vrij eenvoudig op te lossen is. Het kost wat discipline en uithoudingsvermogen. Meer niet.

Planning maken in ICT – Zo levert ICT wél op tijd

Planning maken in ICT – Zo levert ICT wél op tijd

Het is het probleem van vrijwel elke IT-afdeling: planningen die niet gehaald worden. Het gevolg is ook al even voorspelbaar: teleurgestelde afdelingen die ergens op wachten, de IT-afdeling weggezet als onprofessioneel, en mogelijk schade door niet nagekomen beloftes, weglopende klanten of zelfs boetes tot gevolg. Alle reden dus om te kijken hoe dit soort problemen te voorkomen.

Hoe houd je focus in een meeting

Hoe houd je focus in een meeting

Vergaderingen hebben nogal snel de neiging saai te zijn. Eindeloos gepraat over zaken die er ogenschijnlijk helemaal niet toe doen, stokpaardjes van collega's die al tien keer voorbijgekomen zijn, en te vaak een teleurstellend resultaat en/of een...

De 5 stappen van een goede evaluatie

De 5 stappen van een goede evaluatie

De commissie Elias constateerde het al in haar rapport: een van de belangrijkste oorzaken van het keer op keer mislukken van grote ICT-projecten bij de overheid ligt in een gebrek aan lerend vermogen. En dit geldt waarschijnlijk niet alleen voor de overheid. Waarom worden die evaluaties zo weinig en met zo weinig aandacht uitgevoerd? Waarom blijft de opvolging van de leerpunten zo vaak achterwege?

De 4 elementen van een succesvol team

De 4 elementen van een succesvol team

Wat is een succesvol team? Je hebt er hoe dan ook wel eens mee te maken gehad. Samenwerken. En dan met namen samenwerken in een team. Het lijkt een onoverbrugbare drempel. Als het gaat om het samenstellen van een succesvol team wordt er vaak...

ICT simpel uitgelegd

ICT simpel uitgelegd

ICT-afdelingen hebben het druk, dat is algemeen bekend. Maar waarmee dan? Wat doen ze de hele dag eigenlijk? En waarom dan? En waarom zijn projecten die ze moeten opleveren nooit op tijd? En waarom duurt het oplossen van een melding altijd te lang? En waarom hebben ze NOOIT tijd voor mijn wensen? In dit artikel hoop ik voor eens en voor altijd eens haarfijn uit te leggen hoe dat zit.

Hoe de ICT van Pink + Nelson van een 4 naar een 7 ging

Hoe de ICT van Pink + Nelson van een 4 naar een 7 ging

Pink + Nelson, de houdstermaatschappij van een parkeerbedrijf en een callcenter, had - net als veel andere ondernemingen - last van te veel ICT-verstoringen. Ze hadden te lange doorlooptijden van meldingen en projecten die maar niet op tijd af...

Een gezamenlijke website van zes overheidsorganisaties

Een gezamenlijke website van zes overheidsorganisaties

Begin 2011 vraagt de Tweede Kamer of de informatievoorziening voor grensarbeiders vanuit de rijksoverheid zo veel als mogelijk digitaal kan worden uitgevoerd, inclusief de complexe situaties. Dus zo veel mogelijk informatie vanuit de rijksoverheid...

Methodes voor het oplossen van ICT-problemen

Methodes voor het oplossen van ICT-problemen

Methodes voor het oplossen van ICT-problemen Methodes. Consultants lijken er maar geen genoeg van te krijgen. Er zijn tal van methodes voor het oplossen van ICT-problemen. Was het in de jaren tachtig DSM, SSADM en UML, in de jaren negentig kwamen...

Wat is weerstand en mijn visie hierop

Wat is weerstand en mijn visie hierop

Wat is Weerstand? Het blijft voor veel mensen een lastig verhaal. Hoe hard we ook roepen dat weerstand volkomen normaal is, dat het erbij hoort, dat iedereen (ook jij) er last van heeft. Het blijft iedere keer weer moeilijk om ermee om te gaan....

Tijd besparen als ICT-manager. Hoe doe je dat?

Tijd besparen als ICT-manager. Hoe doe je dat?

Tijd besparen als ICT-manager. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn.ICT-managers hebben het maar druk. De organisatie vraagt steeds meer van ze, het belang van ICT neemt toe, nieuwe technieken volgen elkaar snel op en ondertussen moeten alle...

Meer focus, structuur en communicatie

Meer focus, structuur en communicatie

Het staat al jaren in mijn uitingen: focus, structuur en communicatie zijn heel vaak de fundamenten van mijn oplossing bij teams, waarvan de buitenwereld vindt dat ze niet leveren. In dit artikel leg ik uit waarom deze strategie zo succesvol is....

Hoe krijg je ICT in de boardroom?

Hoe krijg je ICT in de boardroom?

ICT-managers hebben het niet makkelijk. De organisatie vraagt steeds meer van ze, het belang van ICT neemt toe, nieuwe technieken volgen elkaar snel op en ondertussen moeten alle oude systemen ook gewoon nog in de lucht gehouden worden. Er is één...

Reinout Martens

Reinout Martens

Eigenaar en oprichter van Kaderbreed B.V.

Toen Reinout een jaar of 21 was – hij studeerde nog – zat hij op een feestje, waar iemand vertelde dat er een interim manager bij haar bedrijf gestart was. Een botte boer die, zonder rekening te houden met zorgvuldig opgebouwde gewoontes, relaties, werkverhoudingen, etc. overal de bijl inzette en geen rekening leek te houden met wat dat met de mensen deed. Reinouts eerste gedachte was:

“dat kan anders en ik ga dat bewijzen”.

Wij zijn hier voor jou

ONS KANTOOR

Nieuwe Gracht 3
2011 NB Haarlem

TELEFOONNUMMER

In 10 stappen naar een gezonde
ICT-Organisatie!

Vul hieronder je e-mail adres in en je ontvangt binnen enkele minuten jouw exemplaar!

GDPR Consent

Gelukt! Je ontvangt binnen enkele minuten jouw exemplaar in je inbox.