In 10 stappen naar een gezonde ICT-organisatie

Deze gids leidt je de weg naar een gezonde
ICT-organisatie, minder zorgen en meer omzet.
Wil je vandaag nog voorsprong op je concurrentie
en je ICT-afdeling voor je laten werken?
Haal hem dan vandaag nog in huis!

Over dit Ebook

Veel ICT problemen zijn te wijten aan een mismatch in communicatie tussen de aanbieder en afnemer van ICT. Een marketing afdeling spreekt simpelweg een andere taal dan de ICT-afdeling. Daarom zijn veel problemen vaak eenvoudiger te verhelpen dan je op voorhand zou denken. 

Veel organisaties kampen al jaren met problemen in ICT.
De ICT-afdeling doet vanzelfsprekend wat het moet doen, maar de weet de rest van de organisatie eigenlijk wel wat ICT doet?
Als dit de situatie is binnen jouw organisatie dan is het nu toch écht tijd voor verandering. Het is tijd om ervoor te gaan zorgen dat er een juiste communicatiestructuur staat en dat de hele organisatie op de hoogte is van wat ICT kan doen.

 

In een wereld waarin technologische veranderingen steeds sneller plaats vinden, wordt ook de ICT-afdeling steeds belangrijker. Elke organisatie is afhankelijk van de ICT-afdeling, maar niet iedere organisatie is tevreden over de huidige gang van zaken.

Content

^

Hoofdstuk 1

De documentatiefase

^

Hoofdstuk 2

Interviews

^

Hoofdstuk 3

De snelkookpan

^

Hoofdstuk 4

De Meetmethode

^

Hoofdstuk 5

Het rooster

^

Hoofdstuk 6

De dagstart

^

Hoofdstuk 7

Evaluatie grote verstoringen

^

Hoofdstuk 8

Lang openstaande meldingen aanpakken

^

Hoofdstuk 9

Projectmanagement

^

Hoofdstuk 10

Communicatie Vaardigheden

Hoofdstuk 2

Het doel van de interviews is om inzicht te krijgen in hoe ICT beleefd wordt vanuit het perspectief van de afnemers van ICT. 

In de praktijk zijn dit de afdelingen van de organisatie die ICT ondersteunt. Het beste kan daarvoor een interview gehouden worden met de hoofden van die respectievelijke afdelingen: marketing, verkoop, operatie, HR, financiën, projecten, etc. 

Alleen op die manier ontstaat een beeld in welke mate ICT werkelijk in staat is om het bedrijf te voorzien van de juiste ICT. En wat de impact op de organisatie is en niet op de individuele gebruiker.

Als voorbereiding op de interviews is het raadzaam om een lijstje te maken van enkele recente gebeurtenissen met duidelijke impact op de rest van de organisatie. Denk hierbij aan verstoringen, projecten of andere grotere ICT-gerelateerde activiteiten. Vraag de geïnterviewden vooraf na te denken over 3 vragen: 

Wat gaat er goed? 

Wat gaat er niet goed? 

Wat kan er beter? 

Geef hierbij het lijstje met gebeurtenissen als inspiratie om deze vragen te beantwoorden.

De structuur van het interview laat zich vervolgens raden. Loop aan de hand van het lijstje met gebeurtenissen de vragen af. Vraag vooral om concreet te maken waarom het wel of niet goed gaat of beter kan. Vraag naar voorbeelden en vraag concreet te maken wat de gevolgen zijn voor zijn/haar afdeling. Je moet bij wijze van spreken het (on)gemak van zijn of haar medewerkers kunnen voelen.

Sluit het interview af met de vraag om een cijfer aan de ICT-afdeling te geven op een schaal van 1 tot 5. 

1 staat voor een slechte kwaliteitsbeleving en 5 voor uitmuntend. 

Vraag vervolgens welk cijfer vanuit bedrijfsperspectief noodzakelijk is om ICT goed te laten functioneren. En wat er nodig is om dit cijfer te behalen. Op die manier wordt concreet wat de verbeterpunten voor ICT zijn. 

Sluit af met een controlevraag: dus als ABC geregeld is, zou u ICT een cijfer X geven? En alleen als dit antwoord volmondig “Ja” is, weet je zeker dat je de echte verbeterpunten hebt.

Hoofdstukken

Pagina's

Door de jaren heen hebben we bij Kaderbreed een effectief systeem ontwikkeld waarbij we de ICT-afdeling vóór je organisatie kunnen laten werken, openstaande meldingen weg kunnen werken en de hele ICT-afdeling winstgevend kunnen maken. Dit systeem maken we nu aan jou beschikbaar in digitale vorm. Haal er je voordeel uit, het gaat je helpen naar een betere ICT-organisatie!

Ervaren adviseur en interim ICT-manager. Vanuit de ontplooiing van mensen, teams en organisaties werken aan kwaliteit. Kernwoorden zijn: professioneel, integriteit, samenwerken.

Toen Reinout een jaar of 21 was – hij studeerde nog – zat hij op een feestje, waar iemand vertelde dat er een interim manager bij haar bedrijf gestart was. Een botte boer die, zonder rekening te houden met zorgvuldig opgebouwde gewoontes, relaties, werkverhoudingen, etc. overal de bijl inzette en geen rekening leek te houden met wat dat met de mensen deed. Reinouts eerste gedachte was: “dat kan anders en ik ga dat bewijzen”.

Toen hij begon met werken duurde het niet lang of Reinout kreeg zijn eerste team onder zich, 8 mensen. En vrij snel daarna diende zich de eerste reorganisatie aan: het team werd opgeheven. Reinout: “Gelukkig heb ik iedereen goed kunnen onderbrengen bij andere afdelingen en uiteindelijk (en zo hoort het ook) als laatste het licht kunnen uitdoen”. Ook in de opvolgende leidinggevende posities is hij het altijd belangrijk blijven vinden om veranderingen vooral samen met de mensen door te voeren.

Al bij zijn eerste opdracht als zelfstandig ondernemer heeft hij de basis gelegd voor de aanpak waar Kaderbreed nu zo’n succes mee heeft: resultaten meetbaar maken in dagelijkse grafieken en bij het aanspreken van mensen op niet gehaalde resultaten, uitgaande van de goede bedoelingen van mensen.

Zijn energie haalt Reinout uit de ontplooiing van mensen, teams en organisaties, het (gaan) leveren van kwaliteit, uitgaan van vertrouwen, samen zijn en een eerlijke wereld. Dat drijft hem en op basis van deze drijfveren selecteert hij ook de ICT interim managers die hij aan Kaderbreed verbindt.

In 10 stappen naar een gezonde
ICT-Organisatie!

Vul hieronder je e-mail adres in en je ontvangt binnen enkele minuten jouw exemplaar!

Gelukt! Je ontvangt binnen enkele minuten jouw exemplaar in je inbox.