Wat is een goede IT oplossing?
Wat is een goede IT oplossing?
Een goede IT oplossing is een oplossing waarbij met zo min mogelijk verstoring en verlies van tijd een zo optimaal mogelijk resultaat behaald wordt. Een IT oplossing wil niet altijd zeggen dat er gebruik wordt gemaakt van nieuwe software of dat er een nieuw systeem geïmplementeerd moet worden. In tegendeel.
In heel veel gevallen is een IT oplossing juist een proces waarbij gedragsverandering op de eerste plaats komt, en daarna pas gekeken wordt naar wat voor effect deze gedragsverandering heeft op het gebruik van een bepaald systeem of software.
Zo kan het zijn dat het systeem wat momenteel gehanteerd wordt niet de oorzaak van een probleem, maar dat je medewerkers simpelweg niet weten hoe het systeem gebruikt moet worden. Dit zorgt voor frustratie van het personeel en daardoor een hoop verlies van tijd doordat eenvoudige handelingen langer duren dan eigenlijk nodig is.
Een ICT probleem is in heel veel gevallen helemaal geen ICT probleem, maar eerder een communicatieprobleem. Omdat niemand aan de bel trekt, of er geen duidelijke communicatie is van de operatie richting het management, kan het in veel gevallen voorkomen dat de oplossing veel eenvoudiger is dan gedacht. Een IT oplossing hoeft dus helemaal niks te maken te hebben met IT, maar kan net zo goed te maken hebben met het uitschrijven van een duidelijke instructie of het automatiseren van een handmatige handeling.
Bij Kaderbreed hebben we in ieder geval voor alles wel een oplossing, of het nou gaat om het implementeren van een nieuw systeem. Of juist het analyseren van de huidige processen en in kaart brengen waar het systeem of een proces geoptimaliseerd kan worden, bij Kaderbreed weten we daar wel raad mee, en staan je graag bij om jou te ondersteunen in dit proces.
Meer weten?
Deze artikelen vind je misschien interessant!
Open communicatie, hoe krijg je dat voor elkaar?
Laatst postte ik een berichtje op LinkedIn waarin ik stelde dat niet overlegde besluiten altijd bij de baas terugkomen. Van verschillende kanten kreeg ik de reactie dat niet iedereen zijn mening altijd wil of kan geven. Blijkbaar is het nog best lastig om een sfeer te...
De vijf stappen van een goede evaluatie
De commissie Elias constateerde het al in haar rapport: een van de belangrijkste oorzaken van het keer op keer mislukken van grote ICT-projecten bij de overheid ligt in een gebrek aan lerend vermogen. En dit geldt waarschijnlijk niet alleen voor de overheid. Waarom worden die evaluaties zo weinig en met zo weinig aandacht uitgevoerd? Waarom blijft de opvolging van de leerpunten zo vaak achterwege?