Artikelen
Artikelen
Meest recente artikelen
Het luikje bij de chinees
Je kent het vast wel. Je ziet het steeds minder. Maar ik vind het een mooie vergelijking. Het luikje bij de afhaalchinees. De grote vraag is natuurlijk: "Wat gebeurt daar achter dat luikje?" De vergelijking met IT werd gebruikt door een...
Als je niet weet wat de kop van jut is, hoe ga je ‘m dan raken?
De kop van jut. Het mooie van het apparaat is, dat je direct feedback krijgt over hoe goed je het doet. Het doel is duidelijk. In mijn werk kom ik veel organisaties tegen, waarbij IT geen idee heeft wat de organisatie van hen verwacht. Niet omdat...
Assumption is the mother of all fuckups
Assumption is the mother of all fuckups. Het is een veelgehoorde uitspraak in IT. En terecht, want een misverstand is snel geboren. Als je het verkeerde IP-adres intikt, gaat het gewoon niet werken. Zeker als systemen met elkaar moeten...
Waarom is ICT altijd zo moeilijk?
Waarom wordt er altijd zo moeilijk gedaan over ICT? Waarom heerst er altijd een vorm van onvrede rondom ICT? Waarom is op de kwaliteit van het geleverde altijd iets aan te merken en nemen de kosten van ICT steeds meer toe? Het zijn rake vragen, die...
Hij was er al 5 jaar op aan het wachten
Een mooi voorbeeld van digitalisering. Er is niet veel nodig voor een succesvol digitaliseringstraject. In ieder geval geen superzwaar IT-project dat tonnen met geld gaat kosten. Door slimme keuzes en goede organisatie kan je met weinig geld een succesvol digitaliseringstraject neerzetten.
Zo werk je effectief samen met je IT-organisatie
De kern van elke effectieve IT-organisatie en elk succesvol IT-project wordt gevormd door een effectieve samenwerking tussen de mensen die die IT moet maken/inrichten/leveren en de mensen die dit IT uiteindelijk moeten gaan gebruiken. Een goede...
Waarom alleen IT’ers rapportagetools bedienen
Ik blijf mij verbazen dat BI-tools vooral bediend worden door IT. Waarom vinden eindgebruikers het zo moeilijk om rapportagetools zelf te bedienen?
Zo ga je om met je afhankelijkheid van IT
Dat is de spijker op zijn kop. Zo moet je mijns inziens omgaan met je afhankelijkheid van IT. De basis hiervoor kan je in 1 uur leggen.
De kracht van een goede Product Owner
“Om te kunnen slagen als Product Owner, moet de gehele organisatie zijn of haar beslissingen respecteren.” En dat is precies wat in dit voorbeeld het geval was.
7 tips voor effectief online vergaderen
De laatste tijd zie ik steeds meer berichten voorbij komen over dat videovergaderen veel energie zuigt. Dat je na een lange dag vergaderen achter de laptop of telefoon écht op bent. Mensen worden er 'gaar' van. Dat videovergaderen veel energie kan...
De impact van Corona op de organisatie van je ICT
"Collega’s, we merken dat inloggen af en toe moeilijk is. Ook is niet altijd alles even stabiel. Aan Mark hebben we meegegeven om in het kernteam over concrete prioriteitstelling na te denken. Denk tot die tijd ajb na of inloggen noodzakelijk is of...
Een ongeluk komt nooit alleen
Op dinsdag 9 mei 2016 had Salesforce last van een verstoring van hun dienstverlening via internet. Salesforce is een bedrijf dat levert software levert om verkoop, relatiebeheer en/of marketing mee uit te voeren. Hun software wordt gebruikt door...
Stappenplan voor het bespreekbaar maken van ICT-knelpunten bij het MT
Het was een doodnormaal bedrijf met een doodnormale ICT-afdeling. En ook het functioneren van ICT-afdeling leek niet af te wijken: binnen elk bedrijf wordt wel geklaagd over het functioneren van de ICT-afdeling. Maar die zaten al die operationele...
Betere ICT? Je Finance Manager is de sleutel!
Elke MKB’er of organisatie heeft er een, iemand die over de portemonnee gaat binnen het bedrijf. De Finance Manager heeft een belangrijke rol binnen de organisatie, hij of zij is namelijk verantwoordelijk voor het varen van de juiste koers. Moeten...
Extern ICT advies: wat zijn de voordelen?
Het inwinnen van ICT-advies is niet altijd een makkelijke keuze. Toch heeft het vele voordelen die je uiteindelijk zelfs geld op kunnen leveren. Dit artikel geeft je de voordelen van het extern ICT-advies voor jouw organisatie.
De waan van de dag: hoe krijg je die weg?
Ze heeft altijd voor iedereen tijd. En als je haar er maar vaak genoeg aan herinnert, dan komt die offerte, die begroting, dat antwoord op die mail of dat belletje om bij te praten heus wel. Zeker als het voldoende prioriteit heeft. Maar...
Waarom we graag klagen over ICT
ICT problemen komen steeds vaker voor, er zijn tegenwoordig nog maar weinig meetings waar we met papier onder onze arm de vergaderzaal in stappen. Alles is digitaal, en daarom is de ICT-afdeling geen onbelangrijk onderdeel meer van de bedrijfsvoering. Het vormt tegenwoordig het kloppend hart van het bedrijf. Zonder een goede ICT-afdeling is de kans groot dat je bedrijf al vrij snel stil komt te liggen.
De voordelen van releasematig werken
De voordelen van releasematig werken Ken je dat? Dat het opleveren van een nieuwe versie van een softwareapplicatie of systeem een hele bevalling kan zijn? Er moet gepland worden, zaken afgestemd en ingepland worden. En dat in een druk schema met...
5 redenen waarom lang openstaande meldingen geen goed idee zijn
Iemand vertelde me dat de wachtlijsten voor een hartoperatie al jaren constant zijn. En dat als alle hartchirurgen 2,5 maand zouden overwerken de wachtlijsten volledig verdwenen zouden zijn. Iets vergelijkbaars is er aan de hand met lang...
ICT op tijd leveren. Hoe ICT-wensen wél opgeleverd worden
ICT op tijd leveren Hij was er al een half jaar mee bezig en nog steeds was het niet gelukt. ICT op tijd leveren. Een actueel overzicht maken van alle wensen die er bij hem en zijn team neergelegd waren. Een lijstje met wensen, de tijd die...
5 redenen waarom best-wel-oké ICT-afdelingen niet oké zijn
Vijf redenen waarom best-wel-oké ICT-afdelingen niet oké zijn Als ik via mijn netwerk gewezen wordt op een potentiële klant, is het mij in het verleden best vaak overkomen dat de reactie was: we hebben geen probleem, het gaat op zich best wel...
De 7 voordelen van standaard aanvragen
De zeven voordelen van standaard aanvragenOm een of andere reden had het klantcontactcentrum bedacht dat alle medewerkers elke 6 maanden vervangen moesten worden door frisse geesten. Vraag me niet waarom, maar voor de ICT-afdeling was het een...
Slechte systemen & waarom het nooit aan het systeem ligt
Slechte systemen en waarom het nooit aan het systeem ligt Het is me nu al twee keer overkomen. Ben je in gesprek met een organisatie die een serieus probleem heeft met hun ICT-ondersteuning. Help je ze het probleem concreet te maken, het op de...
ICT als steentje in je schoen
ICT als steentje in je schoen Ik wist al een tijdje dat haar organisatie met een probleem zat dat ik mogelijk kon oplossen. Ze had wel vaker geklaagd en ik had wel vaker aangeboden om te helpen. Maar iedere keer was er wel iets belangrijkers wat...
ICT projecten, zo krijg je ze in control
ICT-projecten staan erom bekend dat ze altijd uitlopen. Het is nooit op tijd klaar en plannen is blijkbaar lastig. Toch geloof ik dat ICT-projecten – en ICT-taken met een langere doorlooptijd – veel beter planbaar zijn dan in veel gevallen gedacht wordt.
De doofpot die de ICT-organisatie heet
De doofpot die ICT heet Ze beent met grote stappen naar me toe. Nog nooit had ze zoveel moeite gedaan om alles op tijd klaar te krijgen en nu blijkt alles toch niet geregeld te zijn. Ze baalt als een stekker. Net nu de nieuwe manager - waar ze...
Hoe je een succesvolle herstelprocedure voor ICT-systemen opzet
Het opzetten van een goede herstelprocedure hoeft niet ingewikkeld te zijn. Vaak weten de mensen die in het proces zitten prima wat er allemaal moet gebeuren. Je moet alleen de tijd vrijmaken om die acties allemaal uit te voeren en de hele procedure op een veilig moment te testen. Dan pas ben je verzekerd van een goede herstelprocedure.
Afleiding. Zo komen ICT’ers wél aan hun echte werk toe
Afleiding. Iedereen heeft er last van. Kan je even dit, kan je even dat? En vervolgens keer je terug naar je werkzaamheden en vraag je je af: waar was ik ook al weer mee bezig? Bij ICT’ers is het een van de belangrijkste oorzaken waarom meldingen te laat opgelost worden en planningen uitlopen. Daarom beschrijf ik in dit artikel hoe je dat probleem oplost.
Professioneel gedrag in ICT. Zo coach je ICT’ers
ICT’ers. Vaak wordt ervan gezegd dat ze niet kunnen communiceren. In mijn ervaring zijn ICT’ers wel degelijk in staat om te communiceren. Hoog tijd om concreet te maken wat nu werkelijk het probleem is en wat er precies niet goed gaat. Spoiler: dan hebben we het over de interactie met andere afdelingen. Vaak wordt dit probleem aangeduid met “professioneel gedrag”.
Hoe je lang openstaande meldingen aanpakt
Lang openstaande meldingen. Het is het probleem van vrijwel elke ICT-afdeling. Meldingen die 2, 3 maanden openstaan zijn geen uitzondering. En dat terwijl het probleem van lang openstaande meldingen vrij eenvoudig op te lossen is. Het kost wat discipline en uithoudingsvermogen. Meer niet.
Planning maken in ICT – Zo levert ICT wél op tijd
Het is het probleem van vrijwel elke IT-afdeling: planningen die niet gehaald worden. Het gevolg is ook al even voorspelbaar: teleurgestelde afdelingen die ergens op wachten, de IT-afdeling weggezet als onprofessioneel, en mogelijk schade door niet nagekomen beloftes, weglopende klanten of zelfs boetes tot gevolg. Alle reden dus om te kijken hoe dit soort problemen te voorkomen.
Is mijn ICT klaar voor de toekomst in 5 vragen
Nu IT steeds meer onderdeel wordt van het normale zakelijke- en consumentenverkeer, is IT een wezenlijk onderdeel van de operatie geworden. En daarmee ook de zorg van de leidinggevende in diezelfde operatie. Als managers blijven sturen op IT zoals ze vroeger deden, zouden we wel eens voor onaangename verrassingen kunnen komen te staan.
Hoe houd je focus in een meeting
Hoe houd je focus in een meeting? Vergaderingen hebben nogal snel de neiging saai te zijn. Eindeloos gepraat over zaken die er ogenschijnlijk helemaal niet toe doen, stokpaardjes van collega's die al tien keer voorbijgekomen zijn, en te vaak een...
Open communicatie, hoe krijg je dat voor elkaar?
Laatst postte ik een berichtje op LinkedIn waarin ik stelde dat niet overlegde besluiten altijd bij de baas terugkomen. Van verschillende kanten kreeg ik de reactie dat niet iedereen zijn mening altijd wil of kan geven. Blijkbaar is het nog best...
De vijf stappen van een goede evaluatie
De commissie Elias constateerde het al in haar rapport: een van de belangrijkste oorzaken van het keer op keer mislukken van grote ICT-projecten bij de overheid ligt in een gebrek aan lerend vermogen. En dit geldt waarschijnlijk niet alleen voor de overheid. Waarom worden die evaluaties zo weinig en met zo weinig aandacht uitgevoerd? Waarom blijft de opvolging van de leerpunten zo vaak achterwege?
Hoe je regelmatig terugkerende IT-storingen oplost
Te veel organisaties hebben regelmatig te maken (grote) IT-storingen. Iedere keer dat ik die verhalen hoor, denk ik: hoe is dit toch mogelijk? In onze ervaring is dit probleem namelijk best wel eenvoudig en snel op te lossen. Vaak denken mensen dat...
ICT en overheid. 3 ingrediënten voor ICT-faalprojecten
ICT en overheid, het blijft een moeilijke combinatie. Sinds het rapport van de commissie Elias – die de tot dan toe gesneuvelde ICT-projecten namens de kamer onderzocht - hebben we o.a. de SVB (MRS, PGB), Defensie (SPEER), Amsterdam...
Samenwerken in een team, de vier elementen voor succes!
Samenwerken in een team Wat is een succesvol team? Je hebt er hoe dan ook wel eens mee te maken gehad. Samenwerken. En dan met namen samenwerken in een team. Het lijkt een onoverbrugbare drempel. Als het gaat om het samenstellen van een succesvol...
ICT simpel uitgelegd
ICT-afdelingen hebben het druk, dat is algemeen bekend. Maar waarmee dan? Wat doen ze de hele dag eigenlijk? En waarom dan? En waarom zijn projecten die ze moeten opleveren nooit op tijd? En waarom duurt het oplossen van een melding altijd te lang? En waarom hebben ze NOOIT tijd voor mijn wensen? In dit artikel hoop ik voor eens en voor altijd eens haarfijn uit te leggen hoe dat zit.
5 KPI’s voor ICT waarop elk MT-lid zou moeten sturen
Veel directeuren, businessmanagers en overige niet ICT-leidinggevenden durven er nauwelijks iets van te vinden: ICT. Ze lopen er met een grote boog omheen. Terwijl hun afhankelijkheid ervan steeds verder toeneemt. Dat zou ik graag willen...
Hoe belangrijk is ICT – De Afdeling Nee
Hoe belangrijk is ICT? Nou van uiterst belang als je het mij vraagt. Een afdeling die veelal onder druk staat. Veel businessmanagers herkennen vast wel: de Afdeling Nee. Oftewel: de ICT-afdeling. 'Koning' van de Nee. Kun je even een account...
De ICT-afdeling. Waarom de onvrede over ICT zal blijven
Het probleem Elke keer blijf ik me erover verbazen, als ik op feestjes en partijen vertel wat ik doe: ICT-organisaties beter laten functioneren? Nou, dan zul je het wel druk hebben! Niet dus. De praktijk is helaas weerbarstiger. Blijkbaar heerst er...
Hoe de ICT van Pink + Nelson van een 4 naar een 7 ging
Pink + Nelson, de houdstermaatschappij van een parkeerbedrijf en een callcenter, had - net als veel andere ondernemingen - last van te veel ICT-verstoringen. Ze hadden te lange doorlooptijden van meldingen en projecten die maar niet op tijd af...
Een gezamenlijke website van zes overheidsorganisaties
Begin 2011 vraagt de Tweede Kamer of de informatievoorziening voor grensarbeiders vanuit de rijksoverheid zo veel als mogelijk digitaal kan worden uitgevoerd, inclusief de complexe situaties. Dus zo veel mogelijk informatie vanuit de rijksoverheid...
Methodes voor het oplossen van ICT-problemen
Methodes voor het oplossen van ICT-problemen Methodes. Consultants lijken er maar geen genoeg van te krijgen. Er zijn tal van methodes voor het oplossen van ICT-problemen. Was het in de jaren tachtig DSM, SSADM en UML, in de jaren negentig kwamen...
Wat is weerstand en mijn visie hierop
Wat is Weerstand? Het blijft voor veel mensen een lastig verhaal. Hoe hard we ook roepen dat weerstand volkomen normaal is, dat het erbij hoort, dat iedereen (ook jij) er last van heeft. Het blijft iedere keer weer moeilijk om ermee om te gaan....
Tijd besparen als ICT-manager. Hoe doe je dat?
Tijd besparen als ICT-manager. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn.ICT-managers hebben het maar druk. De organisatie vraagt steeds meer van ze, het belang van ICT neemt toe, nieuwe technieken volgen elkaar snel op en ondertussen moeten alle...
Meer focus, structuur en communicatie
Het staat al jaren in mijn uitingen: focus, structuur en communicatie zijn heel vaak de fundamenten van mijn oplossing bij teams, waarvan de buitenwereld vindt dat ze niet leveren. In dit artikel leg ik uit waarom deze strategie zo succesvol is....
Hoe krijg je IT in de boardroom?
IT-managers hebben het niet makkelijk. De organisatie vraagt steeds meer van ze, het belang van IT neemt toe, nieuwe technieken volgen elkaar snel op en ondertussen moeten alle oude systemen ook gewoon nog in de lucht gehouden worden. Er is één...
Reinout Martens
Eigenaar en oprichter van Kaderbreed B.V.
Toen Reinout een jaar of 21 was – hij studeerde nog – zat hij op een feestje, waar iemand vertelde dat er een interim manager bij haar bedrijf gestart was. Een botte boer die, zonder rekening te houden met zorgvuldig opgebouwde gewoontes, relaties, werkverhoudingen, etc. overal de bijl inzette en geen rekening leek te houden met wat dat met de mensen deed. Reinouts eerste gedachte was:
“dat kan anders en ik ga dat bewijzen”.