Het opzetten van een ijzersterke evaluatie, met dit stappenplan!
Dit stappenplan leidt je de weg in het opzetten van een goede evaluatie. Grote IT verstoringen evalueren in minder tijd. Dat is waar we met dit stappenplan naar streven.
Laat je ICT afdeling voor je werken.
Haal hem dan vandaag nog in huis!
Stappenplan Evaluatie
Relatief veel organisaties kampen met te veel (grote) IT verstoringen. Iedere keer dat we die verhalen horen, denken we: hoe is dit toch mogelijk? In onze ervaring is dit probleem namelijk relatief eenvoudig en snel op te lossen.
Vaak denken mensen dat het probleem wel heel ingewikkeld zal zijn, of dat er enorme investeringen voor nodig zijn om deze problemen het hoofd te bieden. Het tegenovergestelde is het geval! De meeste van dit soort problemen zijn met de huidige middelen prima op te lossen en vergen geen enorme investeringen in tijd en/of geld.
Het valt ons ook op dat veel organisaties op een of andere manier gewend zijn geraakt aan dit soort storingen. Het hoort erbij. Of: we hebben nu eenmaal deze mensen zitten en die leveren (blijkbaar) deze kwaliteit.
Om deze jou te helpen en onze kennis hiervan te delen, leggen we in dit handboek stappenplan evaluatie uit hoe je dit soort problemen in korte tijd en vrij eenvoudig kunt oplossen.
In een wereld waarin technologische veranderingen steeds sneller plaats vinden, wordt ook de ICT-afdeling steeds belangrijker. Elke organisatie is afhankelijk van de ICT-afdeling, maar niet iedere organisatie is tevreden over de huidige gang van zaken.
Content
Stap 1
De voorbereiding
Stap 2
De aftrap
Hoofdstuk 3
De evaluatie
Hoofdstuk 4
De afsluiting
Het goede nieuws is: er zijn vaak heel veel leerpunten te halen uit één enkele verstoring. Het slechte nieuws is: vaak beperken IT-organisaties zich tot een paar (niet al te diepgaande) leerpunten per verstoring.
In onze ervaring komt een storing in professionele (lees: zakelijke) nooit alleen. Dat komt omdat IT-organisaties zich wapenen tegen verstoringen. Belangrijke systemen wordt vaak dubbel uitgevoerd. Schijven van individuele servers zijn vaak al dubbel uitgevoerd. Net als voedingen. Er is een back-up oplossing actief. Er is een pieper-systeem geïnstalleerd waarmee storingen nog voordat gebruikers er iets van merken, gedetecteerd worden. Er zijn dus meerdere vangnetten actief om problemen in de operationele systemen te voorkomen. Dus als er een grote(re) verstoring optreedt, hebben meerdere van deze vangnetten niet gefunctioneerd.
Verreweg de meeste IT-verstoringen worden veroorzaakt doordat iemand iets heeft aangepast en daarbij iets over het hoofd heeft gezien. Dus als de meeste verstoringen door een menselijke fout veroorzaakt worden, zijn deze dus eenvoudig te voorkomen: door zorgvuldig te handelen. En precies daar zit de oplossing van dit probleem. En daarom zijn er ook geen enorme investeringen nodig. Je hoeft er alleen dit grondige stappenplan evaluatie voor uit te voeren en de leerpunten eruit goed op te volgen. In onze ervaring komen de meeste organisaties binnen vijf grondig uitgevoerde evaluaties naar de gewenste stabiliteit en performance van hun IT-omgeving. Laten we daarom snel overgaan tot de eerste stap daarin: de juiste voorbereiding.
Door de jaren heen hebben we bij Kaderbreed een effectief systeem ontwikkeld waarbij we de ICT-afdeling vóór je organisatie kunnen laten werken, openstaande meldingen weg kunnen werken en de hele ICT-afdeling winstgevend kunnen maken. Dit systeem maken we nu aan jou beschikbaar in digitale vorm. Haal er je voordeel uit, het gaat je helpen naar een betere ICT-organisatie!
Reinout MARTENS
Ervaren adviseur en interim ICT-manager. Vanuit de ontplooiing van mensen, teams en organisaties werken aan kwaliteit. Kernwoorden zijn: professioneel, integriteit, samenwerken.
Toen Reinout een jaar of 21 was – hij studeerde nog – zat hij op een feestje, waar iemand vertelde dat er een interim manager bij haar bedrijf gestart was. Een botte boer die, zonder rekening te houden met zorgvuldig opgebouwde gewoontes, relaties, werkverhoudingen, etc. overal de bijl inzette en geen rekening leek te houden met wat dat met de mensen deed. Reinouts eerste gedachte was: “dat kan anders en ik ga dat bewijzen”.
Toen hij begon met werken duurde het niet lang of Reinout kreeg zijn eerste team onder zich, 8 mensen. En vrij snel daarna diende zich de eerste reorganisatie aan: het team werd opgeheven. Reinout: “Gelukkig heb ik iedereen goed kunnen onderbrengen bij andere afdelingen en uiteindelijk (en zo hoort het ook) als laatste het licht kunnen uitdoen”. Ook in de opvolgende leidinggevende posities is hij het altijd belangrijk blijven vinden om veranderingen vooral samen met de mensen door te voeren.
Al bij zijn eerste opdracht als zelfstandig ondernemer heeft hij de basis gelegd voor de aanpak waar Kaderbreed nu zo’n succes mee heeft: resultaten meetbaar maken in dagelijkse grafieken en bij het aanspreken van mensen op niet gehaalde resultaten, uitgaande van de goede bedoelingen van mensen.
Zijn energie haalt Reinout uit de ontplooiing van mensen, teams en organisaties, het (gaan) leveren van kwaliteit, uitgaan van vertrouwen, samen zijn en een eerlijke wereld. Dat drijft hem en op basis van deze drijfveren selecteert hij ook de ICT interim managers die hij aan Kaderbreed verbindt.