Artikelen

Artikelen

Meest recente posts

Het luikje bij de chinees

Het luikje bij de chinees

Je kent het vast wel. Je ziet het steeds minder. Maar ik vind het een mooie vergelijking. Het luikje bij de afhaalchinees. De grote vraag is natuurlijk: "Wat gebeurt daar achter dat luikje?" De  vergelijking met IT werd gebruikt door een...

Assumption is the mother of all fuckups

Assumption is the mother of all fuckups

Assumption is the mother of all fuckups. Het is een veelgehoorde uitspraak in IT. En terecht, want een misverstand is snel geboren. Als je het verkeerde IP-adres intikt, gaat het gewoon niet werken. Zeker als systemen met elkaar moeten...

Waarom is ICT altijd zo moeilijk?

Waarom is ICT altijd zo moeilijk?

Waarom wordt er altijd zo moeilijk gedaan over ICT? Waarom heerst er altijd een vorm van onvrede rondom ICT? Waarom is op de kwaliteit van het geleverde altijd iets aan te merken en nemen de kosten van ICT steeds meer toe? Het zijn rake vragen, die...

Hij was er al 5 jaar op aan het wachten

Hij was er al 5 jaar op aan het wachten

Een mooi voorbeeld van digitalisering. Er is niet veel nodig voor een succesvol digitaliseringstraject. In ieder geval geen superzwaar IT-project dat tonnen met geld gaat kosten. Door slimme keuzes en goede organisatie kan je met weinig geld een succesvol digitaliseringstraject neerzetten.

Zo werk je effectief samen met je IT-organisatie

Zo werk je effectief samen met je IT-organisatie

De kern van elke effectieve IT-organisatie en elk succesvol IT-project wordt gevormd door een effectieve samenwerking tussen de mensen die die IT moet maken/inrichten/leveren en de mensen die dit IT uiteindelijk moeten gaan gebruiken. Een goede...

7 tips voor effectief online vergaderen

7 tips voor effectief online vergaderen

De laatste tijd zie ik steeds meer berichten voorbij komen over dat videovergaderen veel energie zuigt. Dat je na een lange dag vergaderen achter de laptop of telefoon écht op bent. Mensen worden er 'gaar' van. Dat videovergaderen veel energie kan...

De impact van Corona op de organisatie van je ICT

De impact van Corona op de organisatie van je ICT

"Collega’s, we merken dat inloggen af en toe moeilijk is. Ook is niet altijd alles even stabiel. Aan Mark hebben we meegegeven om in het kernteam over concrete prioriteitstelling na te denken. Denk tot die tijd ajb na of inloggen noodzakelijk is of...

Een ongeluk komt nooit alleen

Een ongeluk komt nooit alleen

Op dinsdag 9 mei 2016 had Salesforce last van een verstoring van hun dienstverlening via internet. Salesforce is een bedrijf dat levert software levert om verkoop, relatiebeheer en/of marketing mee uit te voeren. Hun software wordt gebruikt door...

Betere ICT? Je Finance Manager is de sleutel!

Betere ICT? Je Finance Manager is de sleutel!

Elke MKB’er of organisatie heeft er een, iemand die over de portemonnee gaat binnen het bedrijf. De Finance Manager heeft een belangrijke rol binnen de organisatie, hij of zij is namelijk verantwoordelijk voor het varen van de juiste koers. Moeten...

Extern ICT advies: wat zijn de voordelen?

Extern ICT advies: wat zijn de voordelen?

Het inwinnen van ICT-advies is niet altijd een makkelijke keuze. Toch heeft het vele voordelen die je uiteindelijk zelfs geld op kunnen leveren. Dit artikel geeft je de voordelen van het extern ICT-advies voor jouw organisatie.

De waan van de dag: hoe krijg je die weg?

De waan van de dag: hoe krijg je die weg?

   Ze heeft altijd voor iedereen tijd. En als je haar er maar vaak genoeg aan herinnert, dan komt die offerte, die begroting, dat antwoord op die mail of dat belletje om bij te praten heus wel. Zeker als het voldoende prioriteit heeft. Maar...

Waarom we graag klagen over ICT

Waarom we graag klagen over ICT

ICT problemen komen steeds vaker voor, er zijn tegenwoordig nog maar weinig meetings waar we met papier onder onze arm de vergaderzaal in stappen. Alles is digitaal, en daarom is de ICT-afdeling geen onbelangrijk onderdeel meer van de bedrijfsvoering. Het vormt tegenwoordig het kloppend hart van het bedrijf. Zonder een goede ICT-afdeling is de kans groot dat je bedrijf al vrij snel stil komt te liggen.

De voordelen van releasematig werken

De voordelen van releasematig werken

De voordelen van releasematig werken Ken je dat? Dat het opleveren van een nieuwe versie van een softwareapplicatie of systeem een hele bevalling kan zijn? Er moet gepland worden, zaken afgestemd en ingepland worden. En dat in een druk schema met...

De 7 voordelen van standaard aanvragen

De 7 voordelen van standaard aanvragen

De zeven voordelen van standaard aanvragenOm een of andere reden had het klantcontactcentrum bedacht dat alle medewerkers elke 6 maanden vervangen moesten worden door frisse geesten. Vraag me niet waarom, maar voor de ICT-afdeling was het een...

ICT als steentje in je schoen

ICT als steentje in je schoen

ICT als steentje in je schoen Ik wist al een tijdje dat haar organisatie met een probleem zat dat ik mogelijk kon oplossen. Ze had wel vaker geklaagd en ik had wel vaker aangeboden om te helpen. Maar iedere keer was er wel iets belangrijkers wat...

ICT projecten, zo krijg je ze in control

ICT projecten, zo krijg je ze in control

ICT-projecten staan erom bekend dat ze altijd uitlopen. Het is nooit op tijd klaar en plannen is blijkbaar lastig. Toch geloof ik dat ICT-projecten – en ICT-taken met een langere doorlooptijd – veel beter planbaar zijn dan in veel gevallen gedacht wordt.

Hoe je een succesvolle herstelprocedure voor ICT-systemen opzet

Hoe je een succesvolle herstelprocedure voor ICT-systemen opzet

Het opzetten van een goede herstelprocedure hoeft niet ingewikkeld te zijn. Vaak weten de mensen die in het proces zitten prima wat er allemaal moet gebeuren. Je moet alleen de tijd vrijmaken om die acties allemaal uit te voeren en de hele procedure op een veilig moment te testen. Dan pas ben je verzekerd van een goede herstelprocedure.

Afleiding. Zo komen ICT’ers wél aan hun echte werk toe

Afleiding. Zo komen ICT’ers wél aan hun echte werk toe

Afleiding. Iedereen heeft er last van. Kan je even dit, kan je even dat? En vervolgens keer je terug naar je werkzaamheden en vraag je je af: waar was ik ook al weer mee bezig? Bij ICT’ers is het een van de belangrijkste oorzaken waarom meldingen te laat opgelost worden en planningen uitlopen. Daarom beschrijf ik in dit artikel hoe je dat probleem oplost.

Professioneel gedrag in ICT. Zo coach je ICT’ers

Professioneel gedrag in ICT. Zo coach je ICT’ers

ICT’ers. Vaak wordt ervan gezegd dat ze niet kunnen communiceren. In mijn ervaring zijn ICT’ers wel degelijk in staat om te communiceren. Hoog tijd om concreet te maken wat nu werkelijk het probleem is en wat er precies niet goed gaat. Spoiler: dan hebben we het over de interactie met andere afdelingen. Vaak wordt dit probleem aangeduid met “professioneel gedrag”.

Hoe je lang openstaande meldingen aanpakt

Hoe je lang openstaande meldingen aanpakt

Lang openstaande meldingen. Het is het probleem van vrijwel elke ICT-afdeling. Meldingen die 2, 3 maanden openstaan zijn geen uitzondering. En dat terwijl het probleem van lang openstaande meldingen vrij eenvoudig op te lossen is. Het kost wat discipline en uithoudingsvermogen. Meer niet.

Planning maken in ICT – Zo levert ICT wél op tijd

Planning maken in ICT – Zo levert ICT wél op tijd

Het is het probleem van vrijwel elke IT-afdeling: planningen die niet gehaald worden. Het gevolg is ook al even voorspelbaar: teleurgestelde afdelingen die ergens op wachten, de IT-afdeling weggezet als onprofessioneel, en mogelijk schade door niet nagekomen beloftes, weglopende klanten of zelfs boetes tot gevolg. Alle reden dus om te kijken hoe dit soort problemen te voorkomen.

Hij was er al 5 jaar op aan het wachten

Hoe houd je focus in een meeting

Hoe houd je focus in een meeting? Vergaderingen hebben nogal snel de neiging saai te zijn. Eindeloos gepraat over zaken die er ogenschijnlijk helemaal niet toe doen, stokpaardjes van collega's die al tien keer voorbijgekomen zijn, en te vaak een...

De vijf stappen van een goede evaluatie

De vijf stappen van een goede evaluatie

De commissie Elias constateerde het al in haar rapport: een van de belangrijkste oorzaken van het keer op keer mislukken van grote ICT-projecten bij de overheid ligt in een gebrek aan lerend vermogen. En dit geldt waarschijnlijk niet alleen voor de overheid. Waarom worden die evaluaties zo weinig en met zo weinig aandacht uitgevoerd? Waarom blijft de opvolging van de leerpunten zo vaak achterwege?

ICT simpel uitgelegd

ICT simpel uitgelegd

ICT-afdelingen hebben het druk, dat is algemeen bekend. Maar waarmee dan? Wat doen ze de hele dag eigenlijk? En waarom dan? En waarom zijn projecten die ze moeten opleveren nooit op tijd? En waarom duurt het oplossen van een melding altijd te lang? En waarom hebben ze NOOIT tijd voor mijn wensen? In dit artikel hoop ik voor eens en voor altijd eens haarfijn uit te leggen hoe dat zit.

Hoe de ICT van Pink + Nelson van een 4 naar een 7 ging

Hoe de ICT van Pink + Nelson van een 4 naar een 7 ging

Pink + Nelson, de houdstermaatschappij van een parkeerbedrijf en een callcenter, had - net als veel andere ondernemingen - last van te veel ICT-verstoringen. Ze hadden te lange doorlooptijden van meldingen en projecten die maar niet op tijd af...

Een gezamenlijke website van zes overheidsorganisaties

Een gezamenlijke website van zes overheidsorganisaties

Begin 2011 vraagt de Tweede Kamer of de informatievoorziening voor grensarbeiders vanuit de rijksoverheid zo veel als mogelijk digitaal kan worden uitgevoerd, inclusief de complexe situaties. Dus zo veel mogelijk informatie vanuit de rijksoverheid...

Methodes voor het oplossen van ICT-problemen

Methodes voor het oplossen van ICT-problemen

Methodes voor het oplossen van ICT-problemen Methodes. Consultants lijken er maar geen genoeg van te krijgen. Er zijn tal van methodes voor het oplossen van ICT-problemen. Was het in de jaren tachtig DSM, SSADM en UML, in de jaren negentig kwamen...

Wat is weerstand en mijn visie hierop

Wat is weerstand en mijn visie hierop

Wat is Weerstand? Het blijft voor veel mensen een lastig verhaal. Hoe hard we ook roepen dat weerstand volkomen normaal is, dat het erbij hoort, dat iedereen (ook jij) er last van heeft. Het blijft iedere keer weer moeilijk om ermee om te gaan....

Tijd besparen als ICT-manager. Hoe doe je dat?

Tijd besparen als ICT-manager. Hoe doe je dat?

Tijd besparen als ICT-manager. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn.ICT-managers hebben het maar druk. De organisatie vraagt steeds meer van ze, het belang van ICT neemt toe, nieuwe technieken volgen elkaar snel op en ondertussen moeten alle...

Waarom alleen IT’ers rapportagetools bedienen

Meer focus, structuur en communicatie

Het staat al jaren in mijn uitingen: focus, structuur en communicatie zijn heel vaak de fundamenten van mijn oplossing bij teams, waarvan de buitenwereld vindt dat ze niet leveren. In dit artikel leg ik uit waarom deze strategie zo succesvol is....

Hoe krijg je IT in de boardroom?

Hoe krijg je IT in de boardroom?

IT-managers hebben het niet makkelijk. De organisatie vraagt steeds meer van ze, het belang van IT neemt toe, nieuwe technieken volgen elkaar snel op en ondertussen moeten alle oude systemen ook gewoon nog in de lucht gehouden worden. Er is één...

Wij zijn hier voor jou

ONS KANTOOR

Nieuwe Gracht 3
2011 NB Haarlem

TELEFOONNUMMER