Assumption is the mother of all fuckups.

Het is een veelgehoorde uitspraak in IT. En terecht, want een misverstand is snel geboren. Als je het verkeerde IP-adres intikt, gaat het gewoon niet werken. Zeker als systemen met elkaar moeten communiceren. Dat weten IT’ers als geen ander. Dat het superbelangrijk is elkaar goed te begrijpen.

Maar hoe zit het bij het begrijpen van een opdracht? Als je aan een taak wil beginnen? In mijn ervaring worden die aangeleerde vaardigheden dan veel minder toegepast. En dat is zonde.

Dat is zonde om twee redenen. Allereerst omdat als de taak dan verkeerd begrepen wordt. Dan heb je zomaar een paar dagen voor niks gewerkt. Of erger. Maar ook omdat de vaardigheden wel degelijk aanwezig zijn. Dit in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt over IT’ers.

Het is nog verrekte lastig om te begrijpen hoe het echt zit. En het liefst willen we gewoon direct aan de slag gaan. Te vaak hoor ik iets als “Afijn, je begrijpt wel wat ik bedoel”.

Daarom hier voor alle project kick-offs, refinements, daily stand-ups, kanbans, etc. Voor alle overleggen waarin een IT’er gevraagd wordt iets te doen: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen.

Luisteren, Samenvatten, Doorvragen. Het is een techniek die in zo’n beetje elke communicatietraining zit. En slechts weinigen bezitten de kunst dat echt goed toe te passen. Om echt goed te luisteren.

De basis is simpel:

  1. Luisteren: luister aandachtig wat de ander probeert over te brengen.
  2. Samenvatten: geef in je eigen woorden terug wat de ander volgens jou probeert duidelijk te maken. Eindig met de vraag of je dat goed begrepen/verwoord hebt.
  3. Doorvragen: Luister of het antwoord volmondig “Ja” is. Zo niet: vraag welk gedeelte je gemist hebt, wat eraan ontbreekt, etc.

Het is heel normaal dat je drie pogingen nodig hebt. Voordat je een volmondig ja krijgt. Daar is echt niks mis mee. Zo lastig kan communicatie zijn. En vijf pogingen vraagt best wel moed. Maar is zeker de moeite waard. Soms kost het zelfs acht keer, in mijn ervaring. Maar hoe vaker je moet doorvragen, hoe groter de winst.

Want als je dit echt goed toepast, kom je tot andere resultaten. Want dan gaat het vaak wel in één keer goed. Je loopt misschien wel tegen technische uitdagingen aan, en gekke problemen. Maar je komt na afloop niet met het verkeerde aanzetten.

En dat is pure winst!

#lsd #aannames #communicatie #luisteren #kaderbreed

Lees ook deze artikelen

In 8 stappen naar een betere samenwerking met IT

In 8 stappen naar een betere samenwerking met IT

Een betere samenwerking met de IT-afdeling kan bijdragen aan een efficiënter werkproces, snellere probleemoplossing en een groter begrip van elkaars behoeften. Hier zijn enkele belangrijke stappen die je kunt nemen om de samenwerking met IT te verbeteren: 1....

Waarom de samenwerking met IT vaak stroef verloopt

Waarom de samenwerking met IT vaak stroef verloopt

De samenwerking tussen IT en andere afdelingen binnen een organisatie kan vaak stroef verlopen om verschillende redenen. Hier zijn enkele veelvoorkomende oorzaken waarom IT en de organisatie als geheel soms slecht samenwerken: 1. Verschillende doelstellingen en...

Het luikje bij de chinees

Het luikje bij de chinees

Je kent het vast wel. Je ziet het steeds minder. Maar ik vind het een mooie vergelijking. Het luikje bij de afhaalchinees. De grote vraag is natuurlijk: "Wat gebeurt daar achter dat luikje?" De  vergelijking met IT werd gebruikt door een architect. Toen hij een...

Share This