Je kent het vast wel. Je ziet het steeds minder. Maar ik vind het een mooie vergelijking. Het luikje bij de afhaalchinees. De grote vraag is natuurlijk: “Wat gebeurt daar achter dat luikje?”

De  vergelijking met IT werd gebruikt door een architect. Toen hij een analyse van een van onze projecten maakte.

In een vorige post vergeleek ik een IT-team al met de keuken van een restaurant. In deze post kan ik die vergelijking volhouden.

Voor veel organisaties zitten de IT’ers achter dat spreekwoordelijk luikje van de afhaalchinees. Niemand spreekt met ze. Niemand weet wat ze doen. Of weet wat er gebeurt “achter dat luikje”.

Omgekeerd, eerlijk is eerlijk, werken IT’ers het liefst ook gewoon achter de computers. Niet zo gek. Want het is hun werk. Maar toch.

Als de organisatie niet met IT spreekt en IT niet met de organisatie, hoe groot is dan de kans dat die IT’ers iets gaan opleveren wat de organisatie nodig heeft?

IT gaat pas functioneren als het aansluit bij wat een organisatie nodig heeft. Dus als IT’ers begrijpen waarvoor de IT gebruikt gaat worden. Wat belangrijk is.

Dat gaat niet zomaar van vandaag op morgen. Dat moet je organiseren. Je moet organisatie en IT leren hoe ze moeten samenwerken. Hoe ze moeten communiceren.

De keuken moet verder open. Meer communicatie. Net als steeds meer Chinese restaurants in Nederland doen.

Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Wij leggen graag bloot waar de knelpunten zitten. Tegen verantwoorde kosten. En op de manier die jij wil. Neem contact op!

Met dank aan @Martin Piller voor de vergelijking van het luikje!

Lees ook deze artikelen

Assumption is the mother of all fuckups

Assumption is the mother of all fuckups

Assumption is the mother of all fuckups. Het is een veelgehoorde uitspraak in IT. En terecht, want een misverstand is snel geboren. Als je het verkeerde IP-adres intikt, gaat het gewoon niet werken. Zeker als systemen met elkaar moeten communiceren. Dat weten IT’ers...

Waarom is ICT altijd zo moeilijk?

Waarom is ICT altijd zo moeilijk?

Waarom wordt er altijd zo moeilijk gedaan over ICT? Waarom heerst er altijd een vorm van onvrede rondom ICT? Waarom is op de kwaliteit van het geleverde altijd iets aan te merken en nemen de kosten van ICT steeds meer toe? Het zijn rake vragen, die ik keer op keer...

Share This