Een mooi voorbeeld van digitalisering. Niet zozeer omdat klanten nu iets konden, wat ze voorheen niet konden. Maar omdat hij iets kon, wat hij daarvoor niet kon: zijn verantwoordelijkheid nemen door helder zicht te krijgen op de cijfers die voor hem belangrijk waren. Dus besluiten nemen op basis van feiten in plaats van op indrukken.

En, zoals ik al zei, hij was er al 5 jaar op aan het wachten. Toch was het uiteindelijk niet moeilijk om het door hem gewenste dashboard te implementeren.

Maar waarom lukt het nu wel? En al die andere keren de afgelopen 5 jaar niet? Wat maakte het verschil. Het verschil zit hem in een viertal dingen.

De eerste stap die wel namen was het op papier zetten welke informatie dat dashboard moest bevatten. Welke meters moeten erin? En waar halen we die gegevens vandaan? En hoe berekenen we dan vervolgens die meters? Het klinkt logisch, en dat is het ook. Maar geloof mij: er zijn hele volksstammen die deze stap gewoon niet nemen. En dit kostte echt wel een paar meetings van een uur of langer om dit helder te krijgen. Pas als je dingen concreet gaat maken, blijkt het lastig om het precies te weten.

Toen we wisten wat we wilden hebben, zijn we gaan kijken naar de oplossing die erbij hoort. De eerste schattingen van de IT-specialisten kwamen uit op 2 tot 3 ton. Dat was veel te duur voor een simpel dashboard. Pas toen we de juiste vraag aan de IT-specialisten stelden, kwamen ze met een voorstel dat wel betaalbaar was. Dat zien we vaker. Dat er een aantal aannames gedaan worden, die helemaal niet relevant zijn. 24 uur beschikbaarheid bijvoorbeeld. Of alle gegevens centraal in een database. Allemaal niet relevant. En veel te duur. Of een automatische import. Voor een keer maand?

Toen we wisten wat we nodig hadden en hoe de oplossing eruit moest zien, was het tijd om de juiste mensen erbij te halen. In dit geval een BI-specialist. Nu zijn die er in veel soorten en maten. En de meesten hadden ruime ervaring bij banken en verzekeringsmaatschappijen. En zaten in een technische omgeving. Met technische mensen. Over technische zaken te praten. Vast heel kundig. En ervaring genoeg in Power BI. Dat zeker. Maar wij hadden iemand nodig die met management kon praten. Die kon luisteren. Die hun wereld kon begrijpen en begrijpen wat zij belangrijk vonden. En vooral hen kon adviseren, wat met zijn of haar ervaring nog meer belangrijk kon zijn. En die vonden we.

Als laatste zetten we een overlegstructuur neer, waarmee voortdurende bijsturing kon plaatsvinden. De Sprint Review en Dagstart uit Scrum in dit geval. Als een soort zeilboot die voortdurend op koers gehouden moet worden. Hierdoor ontstond een steile leercurve. Zowel voor gebruikers als techneut.

Zoals je ziet is er niet veel nodig voor een succesvol digitaliseringstraject. In ieder geval geen superzwaar IT-project dat tonnen met geld gaat kosten.

Wil je weten hoe we bij Kaderbreed jouw digitalisering simpel kunnen maken? Neem dan contact met ons op. Als jij ons vertelt wat je wilt en wat je al gedaan hebt, kunnen wij je precies vertellen wat je mist. En het eerste gesprek is geheel vrijblijvend!

Share This