De oorzaak van een ICT storing, je hebt er vast wel eens mee te maken gehad. Relatief veel organisaties kampen wel eens met een ICT storing of met te veel (grote) ICT verstoringen. Iedere keer dat ik die verhalen hoor, denk ik: hoe is dit toch mogelijk? In mijn ervaring is dit probleem namelijk relatief eenvoudig en snel op te lossen.

Vaak denken mensen dat het probleem wel heel ingewikkeld zal zijn, of dat er enorme investeringen voor nodig zijn om deze problemen het hoofd te bieden. Het tegenovergestelde is het geval! De meeste van dit soort problemen zijn met de huidige middelen prima op te lossen en vergen geen enorme investeringen in tijd en/of geld.
Het valt me ook op dat veel organisaties op een of andere manier gewend zijn geraakt aan dit soort storingen. Het hoort erbij Of: we hebben nu eenmaal deze mensen zitten en die leveren (blijkbaar) deze kwaliteit.

Om deze organisaties te helpen en mijn kennis hiervan te delen, leg ik uit hoe je dit soort problemen in korte tijd en vrij eenvoudig kunt oplossen. En nou maar hopen dat iedereen dit leest!

De oorzaak van een ICT storing

Als een systeembeheerder te maken krijgt met een verstoring, gaat hij als eerste na welke wijzigingen er in de afgelopen periode zijn doorgevoerd. Dit is niet zonder reden. Verreweg de meeste ICT verstoringen worden veroorzaakt doordat iemand iets heeft aangepast en daarbij iets over het hoofd heeft gezien. Ik moet dan altijd denken aan het stroomschema dat ik als plaatje bij dit document hebt bijgevoegd. Erg grappig om te lezen.

Maar als de meeste verstoringen door een menselijke fout veroorzaakt worden, zijn deze dus eenvoudig te voorkomen: door zorgvuldig te handelen. En precies daar zit de oplossing van dit probleem. En daarom zijn er ook geen enorme investeringen nodig. Overigens wordt de rest van de verstoringen veroorzaakt door fouten in de programmatuur, falende hardware, uitvallende stroom en vollopen van de capaciteit.

Als we nu de meeste van die menselijke fouten gaan voorkomen, dan worden incidenten opeens echte incidenten (uitzonderingen). Hoe? Door na elke grote ICT storing een evaluatie uit te voeren. Je zult verbaasd zijn. Mijn ervaring is dat door het uitvoeren van vijf van deze evaluaties het aantal grote verstoringen met 80% kan worden teruggebracht. Zo eenvoudig kan het zijn!

Wat is binnen jouw organisatie de grootste oorzaak van een ICT storing?

Wil je vaker dit soort artikelen lezen? Schrijf je dan hier in en ontvang maximaal eens per twee weken een nieuw artikel in de mailbox.

Deze artikelen vind je waarschijnlijk ook interessant!

Open communicatie, hoe krijg je dat voor elkaar?

Open communicatie, hoe krijg je dat voor elkaar?

Open communicatie, hoe krijg je dat voor elkaar? Laatst postte ik een berichtje op LinkedIn waarin ik stelde dat niet overlegde besluiten altijd bij de baas terugkomen. Van verschillende kanten kreeg ik de reactie dat niet iedereen zijn mening altijd wil of kan geven....

De vijf stappen van een goede evaluatie

De vijf stappen van een goede evaluatie

De commissie Elias constateerde het al in haar rapport: een van de belangrijkste oorzaken van het keer op keer mislukken van grote ICT-projecten bij de overheid ligt in een gebrek aan lerend vermogen. En dit geldt waarschijnlijk niet alleen voor de overheid. Waarom worden die evaluaties zo weinig en met zo weinig aandacht uitgevoerd? Waarom blijft de opvolging van de leerpunten zo vaak achterwege?

Reinout Martens

Reinout Martens

Eigenaar en oprichter van Kaderbreed B.V.

Toen Reinout een jaar of 21 was – hij studeerde nog – zat hij op een feestje, waar iemand vertelde dat er een interim manager bij haar bedrijf gestart was. Een botte boer die, zonder rekening te houden met zorgvuldig opgebouwde gewoontes, relaties, werkverhoudingen, etc. overal de bijl inzette en geen rekening leek te houden met wat dat met de mensen deed. Reinouts eerste gedachte was:

“dat kan anders en ik ga dat bewijzen”.

Share This