Te veel organisaties hebben regelmatig te maken (grote) IT-storingen. Iedere keer dat ik die verhalen hoor, denk ik: hoe is dit toch mogelijk? In onze ervaring is dit probleem namelijk best wel eenvoudig en snel op te lossen.

Vaak denken mensen dat het probleem wel ingewikkeld zal zijn, of dat er enorme investeringen voor nodig zijn. Het tegenovergestelde is het geval! De meeste van dit soort problemen zijn zonder nieuwe techniek op te lossen. En vragen dus geen enorme investeringen in tijd en/of geld.

Het valt me ook op dat veel organisaties op een of andere manier gewend zijn geraakt aan dit soort storingen. Het hoort erbij. Of: we hebben nu eenmaal deze mensen zitten en die leveren (blijkbaar) deze kwaliteit.

Om deze organisaties te helpen en mijn kennis hiervan te delen, leg ik uit hoe je dit soort problemen in korte tijd en vrij eenvoudig kunt oplossen. En nou maar hopen dat iedereen dit leest!

De oorzaak van ICT verstoringen

Als een systeembeheerder te maken krijgt met een verstoring, gaat hij als eerste na welke wijzigingen er in de afgelopen periode zijn doorgevoerd. Dit is niet zonder reden. Verreweg de meeste ICT-verstoringen worden veroorzaakt doordat iemand iets heeft aangepast en daarbij iets over het hoofd heeft gezien. Ik moet dan altijd denken aan het stroomschema dat ik als plaatje bij dit document hebt bijgevoegd. Erg grappig om te lezen.

Maar als de meeste verstoringen door een menselijke fout veroorzaakt worden, zijn deze dus eenvoudig te voorkomen: door zorgvuldig te handelen. En precies daar zit de oplossing van dit probleem. En daarom zijn er ook geen enorme investeringen nodig. Overigens wordt de rest van de verstoringen veroorzaakt door fouten in de programmatuur, falende hardware, uitvallende stroom en vollopen van de capaciteit.

Als we nu de meeste van die menselijke fouten gaan voorkomen, dan worden incidenten opeens echte incidenten (uitzonderingen). Hoe? Door na elke grote verstoring een evaluatie uit te voeren. Je zult verbaasd zijn. Mijn ervaring is dat door het uitvoeren van vijf van deze evaluaties het aantal grote verstoringen met 80% kan worden teruggebracht. Zo eenvoudig kan het zijn!

Wat is binnen jouw organisatie de grootste oorzaak van ICT verstoringen?

Wil je vaker dit soort artikelen lezen? Schrijf je dan hier in en ontvang maximaal eens per twee weken een nieuw artikel in de mailbox.

Share This