Methodes voor het oplossen van ICT-problemen

by | feb 2, 2017 | Artikelen

Methodes voor het oplossen van ICT-problemen

Methodes. Consultants lijken er maar geen genoeg van te krijgen. Er zijn tal van methodes voor het oplossen van ICT-problemen. Was het in de jaren tachtig DSM, SSADM en UML, in de jaren negentig kwamen daar ITIL, Prince2 en PMP bij. In 2000 kregen we vervolgens Six Sigma, Lean en TPM. Het laatste decennium is het Agile wat de klok slaat. AgilePM, Scrum, SAFe, de stroom met methodieken lijkt oneindig. Op de werkvloer wordt even diep ademgehaald, de methode weggezet als de nieuwste modegril voor managers en gaat men weer over tot de orde van de dag. Is dit nou de zegen van de methoden die we voor ogen hadden?

De oorzaak

Probleem is dat veel implementators van methoden veel weten van de methode, maar misschien minder van het probleem dat opgelost moet worden. Dat maakt ook niet uit, je zou kunnen denken: het is hun verantwoordelijkheid niet, het is de verantwoordelijkheid van de klant. Ergens is dit natuurlijk waar, maar het probleem is nogal eens dat de methode heilig wordt verklaard (door management en/of consultants), en alle problemen moet gaat oplossen. En als dat niet het geval is, dan kun je altijd zeggen dat de methode niet goed is toegepast. Daar is altijd wel bewijs voor te vinden. Kijk maar eens naar de lijstjes met redenen waarom implementaties van methoden mislukken: geen commitment, geen heldere doelstellingen, niet aanpassen aan de eigen bedrijfssituatie (!). Maar nog maar een keer de vraag: wiens probleem is dat? Van de klant? Ik denk: Zeker! Maar misschien ook van de consultant?

De oplossing

De oplossing is denk ik even voor de hand liggend als ook zeldzaam: ga eerst eens goed na wat het probleem is dat we willen oplossen. Een goede analyse van het probleem (of liever gezegd: van het onderliggende patroon dat het probleem veroorzaakt) werpt in mijn ervaring vaak al een heel ander licht op de zaak. Als je doorhebt wat het probleem is, kun je precies die oplossingen uit een methode (dus niet de hele methode) selecteren om het probleem op te lossen. En dan hoef je vaak niet de hele organisatie op z’n kop te zetten (=garantie voor mislukking!). Ik hoef vaak maar 20% of minder aan te passen. Dat is (80/20-regel) dan 5 keer zo snel gedaan en bespaart je 4x zoveel ballast! Ik zeg: doen!

Wil je vaker dit soort artikelen lezen? Schrijf je dan hier in en ontvang maximaal eens per twee weken een nieuw artikel in de mailbox.

[tqb_quiz id=’19005′]

Lees ook deze artikelen

Het luikje bij de chinees

Het luikje bij de chinees

Je kent het vast wel. Je ziet het steeds minder. Maar ik vind het een mooie vergelijking. Het luikje bij de afhaalchinees. De grote vraag is natuurlijk: "Wat gebeurt daar achter dat luikje?" De  vergelijking met IT werd gebruikt door een architect. Toen hij een...

Assumption is the mother of all fuckups

Assumption is the mother of all fuckups

Assumption is the mother of all fuckups. Het is een veelgehoorde uitspraak in IT. En terecht, want een misverstand is snel geboren. Als je het verkeerde IP-adres intikt, gaat het gewoon niet werken. Zeker als systemen met elkaar moeten communiceren. Dat weten IT’ers...

Share This