Waarom alleen IT’ers rapportagetools bedienen

by | Jan 16, 2021 | Artikelen

Binnenkort staan we weer voor de uitdaging een Business Intelligence-oplossing neer te zetten. Power BI in dit geval.

Bij Kaderbreed proberen we dat altijd zo in te richten dat de software gaat werken zoals bedoeld is. In het geval van BI is dat een eindgebruiker die een eindeloze hoeveelheid rapportages kan maken op basis van een goed opgezette dataset.

Nu blijf ik mij verbazen dat BI-tools (Power BI, Tableau, Qlikview) voornamelijk bediend worden door IT’ers en vergelijkbare functies. Dat is al zo sinds mijn eerste kennismaking met dit soort oplossingen in 2000.

Daarom vroeg ik op LinkedIn: Waarom denken jullie dat het zo moeilijk is voor eindgebruikers om een rapportagetool zelf te bedienen?

Het regende reacties. Hieronder de belangrijkste conclusies.

Waar het niet aan ligt (meestal):

  • de keuze van het softwarepakket;
  • de kennis en vaardigheden van de IT-afdeling;
  • de capaciteiten van je medewerkers;
  • het besluit over te stappen naar professionele software.

Waar het wel aan ligt (meestal):

  • de manier waarop het softwarepakket ingericht is: werkstromen, structuur van de gegevens, aansluiting op het werkproces, etc.;
  • de werkprocessen voor de invoer en bewerking van, en rapportages over de gegevens in het systeem;
  • te weinig betrokkenheid van gebruikers bij de inrichting van het softwarepakket;
  • geen duidelijkheid over de doelen van de invoering van het softwarepakket: welk probleem willen we hiermee oplossen of welke (nieuwe) mogelijkheden willen we hiermee creëren?
  • kwaliteit van de gegevens waarmee gestart wordt;
  • geen of te weinig opleiding van de gebruiker hoe de software te gebruiken;
  • geen of te weinig sturing en/of betrokkenheid vanuit het management; vaak is een verandering nodig in de organisatie en/of de werkprocessen om het softwarepakket succesvol te implementeren.

Zo zie je: de belangrijkste oorzaken van slechte IT-systemen liggen buiten IT. Die liggen meestal op de afdeling waar de software wordt gebruikt. De manager van die afdeling heeft dus de meeste invloed op het succes van de software. Maar dan moet je wel weten hoe je dat moet doen.

Wil je een keer vrijblijvend met ons hierover sparren? Neem dan contact met ons op. We voorzien je graag van enkele concrete adviezen waarmee je software al een stuk effectiever kan worden. We horen graag van je!

Lees ook deze artikelen

Assumption is the mother of all fuckups

Assumption is the mother of all fuckups

Assumption is the mother of all fuckups. Het is een veelgehoorde uitspraak in IT. En terecht, want een misverstand is snel geboren. Als je het verkeerde IP-adres intikt, gaat het gewoon niet werken. Zeker als systemen met elkaar moeten communiceren. Dat weten IT’ers...

Waarom is ICT altijd zo moeilijk?

Waarom is ICT altijd zo moeilijk?

Waarom wordt er altijd zo moeilijk gedaan over ICT? Waarom heerst er altijd een vorm van onvrede rondom ICT? Waarom is op de kwaliteit van het geleverde altijd iets aan te merken en nemen de kosten van ICT steeds meer toe? Het zijn rake vragen, die ik keer op keer...

Hij was er al 5 jaar op aan het wachten

Hij was er al 5 jaar op aan het wachten

Een mooi voorbeeld van digitalisering. Er is niet veel nodig voor een succesvol digitaliseringstraject. In ieder geval geen superzwaar IT-project dat tonnen met geld gaat kosten. Door slimme keuzes en goede organisatie kan je met weinig geld een succesvol digitaliseringstraject neerzetten.

Share This