Vijf redenen waarom best-wel-oké ICT-afdelingen niet oké zijn
Als ik via mijn netwerk gewezen wordt op een potentiële klant, is het mij in het verleden best vaak overkomen dat de reactie was: we hebben geen probleem, het gaat op zich best wel prima, we redden ons wel, we hebben geen klagen, het zijn zulke aardige jongens, ze doen zo hard hun best. Ik noem dat een “best-wel-oké” ICT-afdeling.
Het probleem met deze benadering is dat daarmee de echte potentie van ICT voor je organisatie buiten bereik blijft. En daar zijn nou net de grote klappers te halen in efficiency, concurrentievoordeel en het verschil maken voor je klant. Het kan het verschil betekenen tussen een best-wel-oké bedrijf en een helemaal top bedrijf. Welke van de twee zou jij kiezen?
Iemand zei eens dat een goed leven het grootste gevaar is voor een geweldig leven. Het vervelende is dat je uit je comfortzone moet komen om dit probleem aan te pakken. En dat doen we nou eenmaal niet graag.
Daarom in dit artikel vijf redenen waarom best-wel-oké ICT-afdelingen he-le-maal niet oké zijn:
- Het kost gewoon geld. Je mist een hoop voordeel van een goed functionerende ICT-afdeling. Je kunt zowel in de operatie als vooral in de ICT een grote slag slaan op gebied van efficiency. Productiviteit gaat verloren, mogelijkheden worden niet benut, klanten haken af, dingen kosten drie keer zoveel tijd als nodig en die tijd kun je beter gebruiken voor andere zaken;
- Je kunt het verschil maken ten opzichte van je concurrenten.
Met een matige ICT-afdeling zal je dat niet lukken. Denk aan vernieuwing in je website, klantportalen, gemak in bestellen, informatie over bestellingen, etc. Laatst moest ik in Den Haag zijn en wilde graag parkeren. Hoe cool zou het zijn om gewoon tijd en uren in te vullen, direct af te rekenen en bij aankomst gewoon door te rijden naar je gereserveerde parkeerplek? - Best-wel-oké afdelingen, daar wordt niemand gelukkig van. De gebruikers niet, het management niet en vooral natuurlijk: de ICT’ers zelf niet. Wie wil er nou werken op een best-wel-oké ICT-afdeling?
- Een best-wel-oké afdeling blijft stil staan. Ze krijgen geen feedback meer en daardoor groeien ze niet. Op termijn kan dat maar één ding betekenen: dat de best-wel-oké afdeling op een gegeven moment niet meer oké is. En dan moet je ingrijpen. Hard ingrijpen. Waarom wachten tot het niet meer oké is? Pak kansen nu ze er nog zijn!
- Best-wel-oké afdelingen kosten je uiteindelijk je beste medewerkers. Alle toppers willen namelijk helemaal niet werken op of met een best-wel-ok afdeling. Ze willen uitgedaagd worden en resultaten boeken. Elke dag ingewikkelder, moeilijker, uitdagender en vooral beter voor het bedrijf. Als niemand ze daarop uitdaagt, gaan ze op een gegeven moment weg.
Er zijn voldoende redenen waarom je beter vandaag dan morgen kan gaan werken aan het transformeren van je best-wel-oké ICT-afdeling naar een gewoon goed functionerende ICT-afdeling. We helpen je graag in een persoonlijk gesprek om het rekensommetje concreet te krijgen.
Het is het verschil tussen een lauwe americano en een goed hete espresso. Welke heb je liever?
Reinout Martens
Eigenaar en oprichter van Kaderbreed B.V.
Toen Reinout een jaar of 21 was – hij studeerde nog – zat hij op een feestje, waar iemand vertelde dat er een interim manager bij haar bedrijf gestart was. Een botte boer die, zonder rekening te houden met zorgvuldig opgebouwde gewoontes, relaties, werkverhoudingen, etc. overal de bijl inzette en geen rekening leek te houden met wat dat met de mensen deed. Reinouts eerste gedachte was:
“dat kan anders en ik ga dat bewijzen”.