Het was een drukbezochte sessie. Uit alle hoeken van het land waren ze bijeen gekomen om het ontwerp van hun nieuwe website bij te wonen. Niet zomaar een website. De website die een belangrijk deel van hun werkzaamheden ging vervangen. We konden dus behoorlijk wat kritische vragen verwachten.

De Product Owner, het brein achter de website en de maker van het ontwerp hadden zich goed voorbereid. De 10 meest voor de hand liggende vragen hadden ze stuk voor stuk doorgenomen, voorzien van een antwoord en die vooraf geoefend. Maar natuurlijk kon je niet alle vragen vooraf bedenken. En dat geeft ook niet. Als je je werk goed gedaan hebt, hoef je daar ook helemaal niet bang voor te zijn.

Het begon met de presentatie van het ontwerp. Daarna gelegenheid voor vragen. De eerst vraag: waarom hebben jullie niet zo en zo gekozen, in plaats van hoe het nu is? Het antwoord: daar hebben we over nagedacht. En heel bewust niet voor gekozen. Om nadeel a, b en c te voorkomen. Volgende vraag. Waarom niet def gekozene in plaats van pqr? Zelfde soort antwoord: daar hebben we over nagedacht en bewust niet voor gekozen. Op de derde vraag kwam een vergelijkbaar antwoord en toen verstomde de kritiek. De toon van de vragen werd anders en er werd meer geïnformeerd over het waarom van bepaalde keuzes. Na drie kwartier waren zo’n beetje alle vragen beantwoord en ging iedereen overtuigd van het nieuwe ontwerp weer naar huis.

De kracht van een goede Product Owner

Bovenstaande is een goed voorbeeld van wat ik noem: de kracht van een goede Product Owner. “Om te kunnen slagen als Product Owner, moet de gehele organisatie zijn of haar beslissingen respecteren” (Scrum Gids™, juli 2013). En dat is precies wat in bovenstaand voorbeeld het geval was. Daarom was de sessie succesvol – los van een goede voorbereiding natuurlijk.

Te vaak zien we voorbeelden van Product Owners die lukraak beslissingen nemen vanuit wat zij denken dat goed is. Of vanuit hun eigen ervaring in het werkveld. Of nog erger: een IT’er die naar voren wordt geschoven als vertegenwoordiger van de gebruikers. Bij gebrek aan beschikbaarheid van een echte Product Owner. Hetzelfde gebeurt met functioneel beheerders zonder acceptatie van de gebruikers. Dan heb je als organisatie echt een probleem.

Norman Maier zei het al in 1963: Effectiviteit = Kwaliteit x Acceptatie. Dus het effect van je IT is gelijk aan de kwaliteit van je keuzes x de acceptatie door gebruikers. Daarom is het zo belangrijk om te overleggen met je gebruikers. Want zowel de kwaliteit als de acceptatie stijgt erdoor.

Bij Kaderbreed we altijd veel aandacht aan de juiste man (m/v) op de juiste plek. Zeker als het gaat om de Product Owner. Want als de beslissingen op de juiste plek belegd worden, krijg betere besluiten. Die beter geaccepteerd worden. En daarmee dus effectieve besluiten. Met de juiste besluiten wordt de juiste IT ontwikkeld. En daarmee de IT die een organisatie nodig heeft. Organisatie blij, IT’ers blij, wij blij.

Lees ook deze artikelen

Het luikje bij de chinees

Het luikje bij de chinees

Je kent het vast wel. Je ziet het steeds minder. Maar ik vind het een mooie vergelijking. Het luikje bij de afhaalchinees. De grote vraag is natuurlijk: "Wat gebeurt daar achter dat luikje?" De  vergelijking met IT werd gebruikt door een architect. Toen hij een...

Assumption is the mother of all fuckups

Assumption is the mother of all fuckups

Assumption is the mother of all fuckups. Het is een veelgehoorde uitspraak in IT. En terecht, want een misverstand is snel geboren. Als je het verkeerde IP-adres intikt, gaat het gewoon niet werken. Zeker als systemen met elkaar moeten communiceren. Dat weten IT’ers...

Share This