023 73 70 170 info@kaderbreed.nl

ICT als steentje in je schoen

Ik wist al een tijdje dat haar organisatie met een probleem zat dat ik mogelijk kon oplossen. Ze had wel vaker geklaagd en ik had wel vaker aangeboden om te helpen. Maar iedere keer was er wel iets belangrijkers wat speelde binnen de organisatie en iedere keer was er wel een goede reden om de aanboden hulp uit te stellen. Dus trok ik de stoute schoenen aan om te vragen hoe groot het probleem nou werkelijk was. Kwantificeer het maar eens. En dat deed ze. Ik viel van mijn stoel van verbazing! En zo hadden we wederom te maken met slecht functionerende ICT-systemen.

10 tot 20 procent productiviteitsverlies voor de medewerkers die het werk moesten verzetten waarmee het geld werd verdiend! Keer zoveel omzet is… Wow, dat is een hoop geld! Een hoop geld op vele andere manieren wat nuttig besteed kan worden. Als daar geen positieve businesscase van te maken is, dan weet ik het niet meer.

Het is een probleem dat ik regelmatig tegenkom in gesprekken. Blijkbaar hebben we met elkaar geaccepteerd dat onze ICT matig functioneert en is het probleem niet groot genoeg op het op te lossen. En ik weet ook wel waarom: het is als het steentje in je schoen dat net niet lastig genoeg is om je schoen uit te trekken en het eruit te halen. Maar als je na lange tijd besluit er toch iets aan te doen, vraag je jezelf af waarom je dat niet veel eerder hebt gedaan.

En zo is het ook met ICT: het probleem is net niet groot genoeg om op lossen. Dat komt omdat ICT altijd ondersteunend is aan andere afdelingen. En die andere afdelingen rennen altijd het gat dicht dat ICT achterlaat. Denk maar aan die 10 tot 20 procent productiviteitsverlies van het voorbeeld hierboven. 10 tot 10 procent onproductieve uren! En niemand die er iets aan doet, want er zijn belangrijkere problemen om op te lossen. En de gefrustreerde medewerkers maar laten aanklooien met slecht functionerende ICT en de klappen laten opvangen. Zo gaat dat dus.

Natuurlijk vind ik dat dat zo niet langer kan. Hoog tijd dus om het steentje in de schoen te benoemen voor wat het is: iets dat je maar beter zo snel mogelijk op kan lossen, want je hebt er alleen maar last van. En het kan ook: schoen uittrekken, steentje eruit, klaar. Hoe moeilijk kan het zijn? Hetzelfde geld ook voor ICT. Kijk maar eens op onze website naar hoe makkelijk de meeste problemen met ICT op te lossen zijn. En we helpen je graag op weg.

Er zijn verschillende redenen waarom het probleem volgens mij opgelost moet worden. Die zal ik hieronder stuk voor stuk opnoemen.

  1. De eerste en belangrijkste reden is: het kost gewoon geld. Productiviteit gaat verloren, klanten haken af, dingen kosten drie keer zoveel tijd als nodig en die tijd kun je beter gebruiken voor andere zaken. We helpen je graag met dit rekensommetje compleet te krijgen in een persoonlijke gesprek. Hoeveel geld, dat verschilt per organisatie en van geval tot geval. Maar dat het geld kost, is zeker.
  2. Daarnaast leveren slecht functionerende ICT-systemen of -organisaties veel frustraties op bij de medewerkers die daarmee moeten (samen)werken. Dit heeft zijn weerslag op hun productiviteit. Het kan voor sommigen zelfs de druppel zijn om ontslag te nemen. Die gaan dan werken bij een concurrent waar het wel goed geregeld is. Heeft je concurrent er een uitstekende en goed ingewerkte kracht bij. En moet jij weer een wervingstraject opstarten, iemand inwerken en misschien ook weer meer salaris betalen. Mooi is dat!
  3. Niet in de laatste plaats worden de ICT’ers zelf buitengewoon ongelukkig van slecht functionerende (lees: slecht ingerichte) ICT-systemen en/of slecht functionerende organisaties. Een ICT’er is namelijk net als velen van u: hij of zij houdt ervan om mooi werk op te leveren en de mensen voor wie hij/zij het werk doet tevreden achter te laten. Slecht werk afleveren wordt echt niemand gelukkig van.
  4. Tot slot laat je echt een hele grote kans liggen op het gebied van innovatie, voorsprong op je concurrenten, je klanten beter bedienen, etc. Als de ICT-afdeling het huidige werk namelijk al niet aan kan, durft (bijna) niemand nog met goede ideeën te komen waarin een afhankelijkheid van ICT zit. En dat is echt dood- en doodzone! En op de lange duur gaat je bedrijf er misschien wel aan ten onder. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik denk wel dat het zo is.

Heb je het gevoel dat ook maar één van bovenstaande gevolgen bij jouw organisatie aan de hand is, of dat je sowieso te maken hebt met slecht functionerende ICT-systemen? Laat ons dan eens langskomen. We helpen je graag verder.

Zoals het parkeerbedrijf dat we geholpen hebben met een significante verbetering van hun ICT-organisatie. Laatst moest ik in Den Haag zijn en wilde graag parkeren. Hoe cool zou het zijn om gewoon tijd en uren in te vullen, direct af te rekenen en bij aankomst gewoon door te rijden naar je gereserveerde parkeerplek. Het kan gewoon met de systemen. Maar iemand moet het verzinnen en tijd hebben om het uit te voeren. Daar worden wij zo blij van als dat lukt!

Kom eens praten, we helpen je graag verder.

Reinout Martens

Reinout Martens

Eigenaar en oprichter van Kaderbreed B.V.

Toen Reinout een jaar of 21 was – hij studeerde nog – zat hij op een feestje, waar iemand vertelde dat er een interim manager bij haar bedrijf gestart was. Een botte boer die, zonder rekening te houden met zorgvuldig opgebouwde gewoontes, relaties, werkverhoudingen, etc. overal de bijl inzette en geen rekening leek te houden met wat dat met de mensen deed. Reinouts eerste gedachte was:

“dat kan anders en ik ga dat bewijzen”.

Share This