023 73 70 170 info@kaderbreed.nl

Veel directeuren, businessmanagers en overige niet ICT-leidinggevenden durven er nauwelijks iets van te vinden: ICT. Ze lopen er met een grote boog omheen. Terwijl hun afhankelijkheid ervan steeds verder toeneemt. Dat zou ik graag willen veranderen. Daarom hierbij 5 KPI’s voor ICT waarop – naar mijn mening – elk MT-lid maandelijks zou moeten sturen.

De ICT-afdeling en haar KPI’s

Als we kijken naar de ICT-afdeling dan kunnen we twee hoofdtaken onderscheiden:

1. Zorgen dat de huidige functionaliteit beschikbaar is en blijft; 

2. Zorgen dat huidige functionaliteit aangepast wordt aan nieuwe eisen en wensen.

Hieruit kunnen we gelijk twee KPI-s afleiden:

(1) beschikbaarheid van de top 10-applicaties en

(2) een lijst met wijzigingen (projecten) die gepland staan en wanneer die beschikbaar zullen komen.

Voor de niet-beschikbaarheid wil je ook graag

(3) een lijst met – de tien – langst openstaande verstoringen, waarom ze nog openstaan, benodigde actie om de storing op te lossen en wanneer de verwachting is dat die storing opgelost zal zijn.

Ook willen we graag dat nieuwe accounts snel aangemaakt worden, rechten snel toegekend worden en overige acties die regelmatig voorkomen snel uitgevoerd worden. Hiervoor zou je kunnen laten rapporteren op

(4) een lijst met standaard handelingen, afgesproken doorlooptijden, aantal meldingen deze maand, aantal meldingen met te lange doorlooptijd en gemiddelde overschrijding.

Tot slot wil je nog dat makkelijke kleine meldingen snel afgehandeld worden (in 1 tot 2 werkdagen). Spreek daarover ook een tijd af en laat een

(5) rapportage kleine meldingen maken (aantal totaal, aantal te laat en hoeveel te laat).

Samengevat:
  • beschikbaarheid van de top X applicaties over de afgelopen periode, inclusief toelichting bij overschrijding van normen of ongebruikelijke afwijkingen;
  • planning van openstaande wijzigingen (projecten), inclusief toelichting bij afwijking van eerdere informatie;
  • langst openstaande meldingen, waarom nog open, benodigde actie en wanneer opgelost;
  • per standaard handeling: afgesproken doorlooptijd, aantal totaal, aantal te laat en gemiddelde overschrijding;
  • kleine meldingen:  aantal totaal, aantal te laat en hoeveel te laat.

 

Hiermee hebben we 5 KPI’s voor ICT gedefinieerd waarop elk MT zou moeten kunnen sturen. Hoe je dit vervolgens in een boordroom aan tafel krijgt lees je hier. Ik hoor graag jullie reacties, ervaringen, bedenkingen en overig commentaar!

Wil je vaker dit soort artikelen lezen? Schrijf je dan hier in en ontvang maximaal eens per twee weken een nieuw artikel in de mailbox.

[tqb_quiz id=’19005′]

Share This