Tijd besparen als ICT-manager. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
ICT-managers hebben het maar druk. De organisatie vraagt steeds meer van ze, het belang van ICT neemt toe, nieuwe technieken volgen elkaar snel op en ondertussen moeten alle oude systemen ook gewoon nog in de lucht gehouden worden. Hierbij een een paar simpele tips waarmee ICT-managers veel tijd kunnen besparen

1. Vermeld de reden waarom een melding nog openstaat in de melding

Laat medewerkers de reden waarom een melding open staat vermelden in de melding en stuur daarop (dus spreek ze daarop aan). Voordeel hiervan is dat je meer langs hoeft te lopen of te wachten op mailantwoord, om te weten waarom een melding open staat. Ook kan een helpdeskmedewerker direct aan de navrager uitleggen waarom de melding nog open staat. En misschien wel het belangrijkste: vaak is het eenvoudiger om de volgende actie voor oplossing van de melding uit te voeren

2. Laat je medewerkers zelf de rapportages te maken

Als je medewerkers zelf de rapportages laat maken gebeuren er een aantal dingen. Uiteraard bespaar je tijd doordat je de rapportages niet meer hoeft te maken. Maar dat is vaak maar 5 minuten (als automatiseerder heb je dat natuurlijk verregaand geautomatiseerd!). Maar belangrijker nog: als medewerkers snappen hoe de cijfers tot stand komen, begrijpen ze ook hoe ze die cijfers kunnen beïnvloeden. En dan gaan ze vaak zelf sturen op die cijfers!

3. Delegeer verbeterprojecten aan medewerkers

Op een of andere manier hebben ICT-managers het idee dat ze zelf verantwoordelijk moeten zijn voor de verbeterprojecten. Verantwoordelijk? Ja. Uitvoeren? Nee, natuurlijk niet! Je zult versteld staan hoeveel meer energie medewerkers in verbetertrajecten kunnen steken. Je kwam er zelf namelijk nauwelijks aan toe. Moet je natuurlijk wel zorgen dat die medewerker gedurende de tijd dat hij of zij moet werken aan de verbetering afgeschermd wordt van de dagelijkse rimram.

Tijd besparen is essentieel binnen een organisatie. Wanneer je processen zoveel mogelijk weet te automatiseren wordt het voor de organisatie des te makkelijker om tijd vrij te maken voor belangrijkere taken. Wil je nu ook tijd besparen als ICT-manager? Neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken!

Wil je vaker dit soort artikelen lezen? Schrijf je dan hier in en ontvang maximaal eens per twee weken een nieuw artikel in de mailbox.

[tqb_quiz id=’19005′]

Lees ook deze artikelen

In 8 stappen naar een betere samenwerking met IT

In 8 stappen naar een betere samenwerking met IT

Een betere samenwerking met de IT-afdeling kan bijdragen aan een efficiënter werkproces, snellere probleemoplossing en een groter begrip van elkaars behoeften. Hier zijn enkele belangrijke stappen die je kunt nemen om de samenwerking met IT te verbeteren: 1....

Waarom de samenwerking met IT vaak stroef verloopt

Waarom de samenwerking met IT vaak stroef verloopt

De samenwerking tussen IT en andere afdelingen binnen een organisatie kan vaak stroef verlopen om verschillende redenen. Hier zijn enkele veelvoorkomende oorzaken waarom IT en de organisatie als geheel soms slecht samenwerken: 1. Verschillende doelstellingen en...

Het luikje bij de chinees

Het luikje bij de chinees

Je kent het vast wel. Je ziet het steeds minder. Maar ik vind het een mooie vergelijking. Het luikje bij de afhaalchinees. De grote vraag is natuurlijk: "Wat gebeurt daar achter dat luikje?" De  vergelijking met IT werd gebruikt door een architect. Toen hij een...

Share This