Waarom is ICT altijd zo moeilijk?

by | okt 29, 2021 | Artikelen

Waarom wordt er altijd zo moeilijk gedaan over ICT? Waarom heerst er altijd een vorm van onvrede rondom ICT? Waarom is op de kwaliteit van het geleverde altijd iets aan te merken en nemen de kosten van ICT steeds meer toe?

Het zijn rake vragen, die ik keer op keer hoor bij mijn klanten. En de antwoorden blijven heel vaak uit. Of liever gezegd: de echte antwoorden blijven vaak uit. Want het riedeltje excuus-antwoorden is namelijk iedere keer hetzelfde: ICT is nou eenmaal ingewikkeld, complex, lastig. Het is overal zo, dus zal het wel moeilijk zijn. Ze werken heel hard. Ze doen ongelofelijk hun best. Ik heb er weinig verstand van. ICT’ers zijn schaars. En ga zo maar door.

Terwijl als we eerlijk zijn en de boel nuchter beschouwen, dan weten we dat het ook anders kan. En dat het ook anders moet. ER blijft altijd een zacht stemmetje op achtergrond zeggen dat het allemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Dat we het gewoon ingewikkeld gemaakt hebben, zonder dat dat nodig is.

Maar hoe zijn we dan toch in die ingewikkeldheid beland? Hoe is dat dan zo gekomen? Het is een vraag die in mijn ervaring alleen maar afleid van wat er werkelijk nodig is om dit probleem op te lossen. Want je weet hoe het simpel kan. En als je gewoon in je geheugen graaft, komt dat heus wel terug. Dus ook daar ligt het niet aan.

Durf ik het dan gewoon niet te zeggen? Ligt het gevoelig? Is het cultuur? Waarschijnlijk allemaal waar. Maar ook dat is weer afleiding. Het ligt aan de cultuur! Ik durf het gewoon niet! Het ligt ‘gewoon’ gevoelig! Allemaal donder goede redenen om er helemaal niks aan te doen. Het probleem is en blijft: je kunt er wel iets aan doen.

Maar hoe dan? Nou, gewoon, door terug te gaan naar de basis: Waarom wilden we dit ook alweer? Welk probleem zijn we aan het oplossen? Wat willen we voor elkaar krijgen? En wanneer is goed goed genoeg? Dát zijn de vragen die je helpen om bovenstaande problemen op te lossen.

Is het dan echt zo simpel? Ja en Nee. Dit zijn wel de vragen die ertoe doen. Maar inmiddels is iedereen wel in een patroon (sleur) terechtgekomen waarin het verdomd comfortabel zonder verantwoordelijkheid is geworden. Dus niet iedereen staat te springen om er nu wél iets van te maken. Je krijgt dus te maken met weerstand. En dat moet je als zodanig herkennen en daar de juiste actie tegenover zetten. Anders ga je nat. Maar in basis: ja, zo simpel kan het zijn. Iedereen kan tegenwoordig een boek bij bol.com bestellen. Dus iedereen kan verzinnen hoe ICT zijn of haar werk beter, makkelijker, efficiënter, effectiever, etc. kan maken. Als dat helder is, moet ICT het gewoon gaan maken.

Maar waarom lukt het dan zo vaak niet? Goede vraag. Omdat mensen ICT liever aan ICT’ers laten. En, met alle respect, dan gaat het fout. ICT’ers zijn namelijk graag met techniek bezig. En willen je graag verder helpen met de nieuwste oplossingen. State Of The Art. Sommige managers lopen er zelfs mee te pronken. Maar dan wordt ICT inderdaad ingewikkeld. Wat de meeste ICT-oplossingen hoeven helemaal niet ingewikkeld te worden. En dat moet je dus niet laten gebeuren. Stel de vragen. Welk probleem lossen we op? En is deze oplossing dan het meest passend? Daag ze uit. Blijf kritisch. En neem alleen genoegen met antwoorden die je begrijpt.

Maar Reinout, er is toch vast meer nodig om ICT succesvol te krijgen? Ja, dat klopt. Er is structuur nodig. Er is communicatie nodig. En er is ander gedrag nodig. Zowel door de ICT’ers als door de mensen waarvoor zij ICT maken, leveren, aanpassen en verder ontwikkelen. Maar dat kan je pas goed inrichten, als je eerst met elkaar bepaald hebt wat ICT voor je kan/moe betekenen. Daarna volgt inderdaad nog een flink set met organisatorische punten.

Bij Kaderbreed zijn we echt experts in het stellen van dit soort vragen. Wij kunnen je dus als geen ander helpen met het stellen van de juiste vragen. En de zin van de onzin onderscheiden. Het zal een verademing voor je zijn. Hèhè, eindelijk die ICT weer eens simpel voor me maakt. Die mijn taal spreekt. En mij begrijpt. Iemand die ICT kan uitdagen om de juiste dingen te doen. En mij kan helpen de structuur, organisatie en communicatie op gang te brengen zodat het gaat vliegen.

Dus als je de volgende keer weer eens bij een eindeloos saaie opsomming van technische termen zit, denk dan eens aan ons. Wij kunnen je verlossen van het oeverloos gezever. Van de eindeloze spreadsheets met het zoveelste plan van aanpak. Het gaat je niet helpen. Het levert alleen maar meer ballast op. Waardoor ICT’ers nog minder aan hun werk toekomen. En de mensen die hen moeten voeden met de juiste input. Het is allemaal zo zonde. Zo zonde van het geld, de tijd, de inspanning, de motivatie. En van mensen die hun stinkende best doen. Mensen die iedere keer gefrustreerd raken, omdat de resultaten uitblijven. Omdat de complimenten uitblijven.

Dus pak die telefoon en ga voor die klinkende resultaten. Het kan gewoon! Het kan beter! Het kan goedkoper! ICT kan wel degelijk een succes worden. Dat wil jij toch ook? Daar wil jij toch onderdeel van zijn? Dat wil je toch niet aan je neus voorbij laten gaan?

Dus laat ons je vertellen hoe we je verder kunnen helpen:

Lees ook deze artikelen

Het luikje bij de chinees

Het luikje bij de chinees

Je kent het vast wel. Je ziet het steeds minder. Maar ik vind het een mooie vergelijking. Het luikje bij de afhaalchinees. De grote vraag is natuurlijk: "Wat gebeurt daar achter dat luikje?" De  vergelijking met IT werd gebruikt door een architect. Toen hij een...

Assumption is the mother of all fuckups

Assumption is the mother of all fuckups

Assumption is the mother of all fuckups. Het is een veelgehoorde uitspraak in IT. En terecht, want een misverstand is snel geboren. Als je het verkeerde IP-adres intikt, gaat het gewoon niet werken. Zeker als systemen met elkaar moeten communiceren. Dat weten IT’ers...

Share This