De kern van elke effectieve IT-organisatie en elk succesvol IT-project wordt gevormd door een effectieve samenwerking tussen de mensen die die IT moet maken/inrichten/leveren en de mensen die dit IT uiteindelijk moeten gaan gebruiken.
Een goede opdrachtomschrijving
Dat begint al met een goede opdrachtomschrijving. Wat moet het uiteindelijk opleveren? In onze ervaring zijn de volgende elementen van belang:
- Aanleiding: Waarom doen we dit eigenlijk? Welke ervaring of gebeurtenis heeft ons doen besluiten om dit te gaan doen?
- Doelstelling: Wat willen we uiteindelijk hiermee bereiken?
- Resultaten: Wanneer zijn we succesvol?
- Scope: Wat hoort er allemaal wel bij en – vooral – wat niet?
- Betrokken partijen: Wie zijn er allemaal betrokken bij dit traject? Wie moeten het maken? Wie vertellen of het goed (genoeg) is? Wie gaan het straks allemaal gebruiken? Wie moeten op de hoogte gehouden worden? En wie gaan de effecten van wat we doen straks allemaal merken?
De juiste mensen
De tweede stap is de juiste mensen erbij betrekken. Aan de kan van de gebruikers is dat iemand die goed kan communiceren met de rest van de gebruikers en namens hen beslissingen kan en mag nemen. Meer daarover in dit artikel. Aan de kant van IT is dat iemand die niet alleen verstand heeft van IT maar ook goed kan communiceren. Die de voordelen en nadelen van elke oplossing goed kan uitleggen in gewone mensentaal. En die open staat voor meerdere wegen naar Rome. En vooral bezig is met gebruikers gelukkig maken in plaats van mooie IT-systemen te bouwen
Regelmatig overleg
De derde stap is regelmatig overleg tussen de juiste mensen. Bespreek wekelijks de voortgang en haal daarin vooral feedback van de gebruikers op. De Sprint Review is daar een mooi format voor. Wat hebben we gemaakt, wat is er goed aan en wat kan er beter? Wat zijn de keuzes en wat zijn de voordelen en nadelen ervan? Waarom kiezen we voor het een en niet voor het ander? Op die manier leren IT’ers steeds beter wat van belang is en wat niet.
Wil je vaker dit soort dit soort nuttige informatie ontvangen? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse kennismail. Je ontvangt dan wekelijks een mail waarin we onze belangrijkste inzichten van de afgelopen week met je delen.