De kern van elke effectieve IT-organisatie en elk succesvol IT-project wordt gevormd door een effectieve samenwerking tussen de mensen die die IT moet maken/inrichten/leveren en de mensen die dit IT uiteindelijk moeten gaan gebruiken.

Een goede opdrachtomschrijving

Dat begint al met een goede opdrachtomschrijving. Wat moet het uiteindelijk opleveren? In onze ervaring zijn de volgende elementen van belang:

  • Aanleiding: Waarom doen we dit eigenlijk? Welke ervaring of gebeurtenis heeft ons doen besluiten om dit te gaan doen?
  • Doelstelling: Wat willen we uiteindelijk hiermee bereiken?
  • Resultaten: Wanneer zijn we succesvol?
  • Scope: Wat hoort er allemaal wel bij en – vooral – wat niet?
  • Betrokken partijen: Wie zijn er allemaal betrokken bij dit traject? Wie moeten het maken? Wie vertellen of het goed (genoeg) is? Wie gaan het straks allemaal gebruiken? Wie moeten op de hoogte gehouden worden? En wie gaan de effecten van wat we doen straks allemaal merken?

De juiste mensen

De tweede stap is de juiste mensen erbij betrekken. Aan de kan van de gebruikers is dat iemand die goed kan communiceren met de rest van de gebruikers en namens hen beslissingen kan en mag nemen. Meer daarover in dit artikel. Aan de kant van IT is dat iemand die niet alleen verstand heeft van IT maar ook goed kan communiceren. Die de voordelen en nadelen van elke oplossing goed kan uitleggen in gewone mensentaal. En die open staat voor meerdere wegen naar Rome. En vooral bezig is met gebruikers gelukkig maken in plaats van mooie IT-systemen te bouwen

Regelmatig overleg

De derde stap is regelmatig overleg tussen de juiste mensen. Bespreek wekelijks de voortgang en haal daarin vooral feedback van de gebruikers op. De Sprint Review is daar een mooi format voor. Wat hebben we gemaakt, wat is er goed aan en wat kan er beter? Wat zijn de keuzes en wat zijn de voordelen en nadelen ervan? Waarom kiezen we voor het een en niet voor het ander? Op die manier leren IT’ers steeds beter wat van belang is en wat niet.

Wil je vaker dit soort dit soort nuttige informatie ontvangen? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse kennismail. Je ontvangt dan wekelijks een mail waarin we onze belangrijkste inzichten van de afgelopen week met je delen.

Lees ook deze artikelen

In 8 stappen naar een betere samenwerking met IT

In 8 stappen naar een betere samenwerking met IT

Een betere samenwerking met de IT-afdeling kan bijdragen aan een efficiënter werkproces, snellere probleemoplossing en een groter begrip van elkaars behoeften. Hier zijn enkele belangrijke stappen die je kunt nemen om de samenwerking met IT te verbeteren: 1....

Waarom de samenwerking met IT vaak stroef verloopt

Waarom de samenwerking met IT vaak stroef verloopt

De samenwerking tussen IT en andere afdelingen binnen een organisatie kan vaak stroef verlopen om verschillende redenen. Hier zijn enkele veelvoorkomende oorzaken waarom IT en de organisatie als geheel soms slecht samenwerken: 1. Verschillende doelstellingen en...

Het luikje bij de chinees

Het luikje bij de chinees

Je kent het vast wel. Je ziet het steeds minder. Maar ik vind het een mooie vergelijking. Het luikje bij de afhaalchinees. De grote vraag is natuurlijk: "Wat gebeurt daar achter dat luikje?" De  vergelijking met IT werd gebruikt door een architect. Toen hij een...

Share This