Waarom we graag klagen over ICT

Het is weer zover… alweer mailen met de ICT-afdeling
‘’Kun je even langs komen dan kunnen we er naar kijken” is het antwoord.
Ogenschijnlijk een ICT probleem wat door de ICT-afdeling opgelost moet worden, zij beschikken namelijk over de licenties. En toch had dit kleine incident voorkomen kunnen worden op het moment dat de licentie update gewoon was uitgevoerd. Vervelend dat die updates altijd op een moment komen dat het even niet uit komt. Waarom geven we toch altijd ICT de schuld, en waarom klagen we graag over ICT?

ICT problemen komen steeds vaker voor. Er zijn tegenwoordig nog maar weinig meetings waar we met papier onder onze arm de vergaderzaal in stappen. Alles is digitaal, en daarom is de ICT-afdeling geen onbelangrijk onderdeel meer van de bedrijfsvoering. Het vormt tegenwoordig het kloppend hart van het bedrijf. Zonder een goede ICT-afdeling is de kans groot dat je bedrijf al vrij snel stil komt te liggen.

Waarom klagen we dan toch graag over ICT?

Simpel. We hebben ze alleen maar nodig op het moment dat iets niet goed gaat. We kunnen niet inloggen in het systeem, er is een videoconference gepland, maar de benodigde apparatuur werkt niet. Het pasje om het gebouw binnen te komen doet het niet, of als je dan toch eens moet printen verstuurt je laptop het bestand niet naar de printer. Op al deze momenten hebben we iemand van ICT nodig. En laat diegene nou niet altijd beschikbaar zijn om op het moment dat jij ze nodig hebt naar jou toe te komen en je probleem op te lossen.

Daar ga je dus al. De ICT afdeling moet vaak komen op momenten dat het jou uit komt, omdat iets wat jij op dat moment graag verholpen wil hebben verholpen moet worden. Natuurlijk is het dan ook altijd de schuld van de ICT-afdeling. Zij zijn per slot van rekening verantwoordelijk voor het voorkomen van ICT problemen.

Is een ICT probleem altijd te wijten aan de ICT-afdeling?

Om terug te komen op het verlopen van een licentie. Hoeveel waarschuwingen voor het verlopen van de licentie heb je gehad voordat de licentie daadwerkelijk zou verlopen? 

Vaak zijn dat er een paar geweest voordat het programma daadwerkelijk onbruikbaar wordt. Is dit nu nog steeds een ICT probleem, of is het probleem veranderd in een ego probleem? Want, durf jij nog wel toe te geven dat het eigenlijk aan jou ligt, omdat je alle waarschuwingen voor het verlopen van de licentie in de wind hebt geslagen?

ICT problemen zijn vaak een communicatieproblemen

ICT problemen zijn niet altijd problemen die veroorzaakt worden door ICT. Ondanks dat we graag klagen over ICT, is het probleem vaak te wijten aan een gebrek aan communicatie van en naar de ICT-afdeling toe. Zij zorgen ervoor dat werknemers hun werk zo optimaal mogelijk uit kunnen voeren. Problemen komen vaak pas aan het licht op het moment dat de eindgebruiker een probleem ervaart, en wat de grootte van het probleem is. Zo kan een probleem voor de gebruiker een groot probleem zijn, terwijl dit in eerste instantie te verhelpen is door simpelweg een vinkje in of uit te schakelen. 

ICT problemen zijn vaak communicatieproblemen en ontstaan doordat onder andere de ICT-afdeling en de rest van de werkvloer niet dezelfde taal spreken. Op het moment dat dit het geval is, en de eindgebruiker direct zijn of haar beklag doet bij de ICT-afdeling, wordt al snel gedacht dat de schuld altijd bij ICT ligt.

Hoe is dit bij jou in de organisatie? Zijn er veel klachten omtrent ICT, en zijn deze klachten altijd terecht? Als je bij jezelf nagaat, hoe vaak heb jij dan de schuld aan de ICT-afdeling gegeven terwijl het probleem in eerste instantie bij jou lag?

Reinout Martens

Reinout Martens

Eigenaar en oprichter van Kaderbreed B.V.

Toen Reinout een jaar of 21 was – hij studeerde nog – zat hij op een feestje, waar iemand vertelde dat er een interim manager bij haar bedrijf gestart was. Een botte boer die, zonder rekening te houden met zorgvuldig opgebouwde gewoontes, relaties, werkverhoudingen, etc. overal de bijl inzette en geen rekening leek te houden met wat dat met de mensen deed. Reinouts eerste gedachte was:

“dat kan anders en ik ga dat bewijzen”.

Lees ook deze artikelen

Het luikje bij de chinees

Het luikje bij de chinees

Je kent het vast wel. Je ziet het steeds minder. Maar ik vind het een mooie vergelijking. Het luikje bij de afhaalchinees. De grote vraag is natuurlijk: "Wat gebeurt daar achter dat luikje?" De  vergelijking met IT werd gebruikt door een architect. Toen hij een...

Assumption is the mother of all fuckups

Assumption is the mother of all fuckups

Assumption is the mother of all fuckups. Het is een veelgehoorde uitspraak in IT. En terecht, want een misverstand is snel geboren. Als je het verkeerde IP-adres intikt, gaat het gewoon niet werken. Zeker als systemen met elkaar moeten communiceren. Dat weten IT’ers...

Share This